دانلود پایان نامه درباره هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

پایان نامه حقوق

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

تکه ای از متن پایان نامه :

بند و باری بوده می باشد. لذا خواسته ها و رذایل اخلاقی بشر می تواند از مهم ترین عوامل لغزش او محسوب گردد.[1]

در اینجا به نمونه هایی ازرذائل اخلاقی که منجر به هنجار گریزی می گردد اشاره می گردد :

الف) هواپرستی

پیروی از هوی یعنی گسیختن از همه اصول و قوانین تنظیم کننده (حیات معقول) و نشانه ی خالی کردن وگسیختن از هر اصل و قانونی، اگرچه بی اهمیت جلوه نماید، در حقیقت گسیختن رشته ای از (حیات معقول) مرگ و هلاکتی می باشد که هیچ چیزی نمی تواند جلوی آن را بگیرد.[2]

بر این اساس بشر به جهت ارتباطی که با مردم جامعه دارد، از  یک سری اصول و قوانین زندگی اجتماعی پیروی می کند. اما زمانی که از هواهای نفسانی پیروی نماید امواج سر کشیده از جوشش غرایز، بدون اعتنا به بایستی ها و نبایدها و هنجارها  و ناهنجاریها، حیات گرانبهای آدمی را مستهلک می سازدو تا سرحد معبودیت نیز پیش می برد.[3]  لذا برای اداره زندگی از واقعیات و قوانین اجتماعی فرار می کند.

در نهایت پیروی از هوای نفس و وسوسه های شیطان سبب بر هم زدن شخصیت بشر می گردد، انحرافات فکری وعملی را پدید می آورد،  و آدمی را از در نظر داشتن چهره ی جدی جهان هستی غافل ساخته و به جای تعیین ارتباط ی منطقی میان خود و جهان هستی، به هوا و هوسهایش سوق می دهد.[4]

از این رو ارزشها تغییر کرده وچنین انسانی «نه تنها نمی تواند احساسات عالی مذهبی در خود بپروراند، بلکه احساس عزت وشرافت وسیادت را نیز از دست می دهد، احساس شهامت، شجاعت وفداکاری را نیز فراموش می کند…وجاذبه های معنوی اعم ازدینی واخلاقی وعلمی، هنری کمتر در او تأثیر دارد.»[5]

 

3)تملق اطرافیان:گاه می گردد که بشر از چاپلوسی اطرافیان خود دچار شگفتی شودو خود را گم می کند، واقعیت خویش را به فراموشی می سپارد و همه ویژگیهای خود را زیبا و قابل تحسین می یابد.[6]

ج) لجاجت

یکی از عوامل نابهنجاریها که سبب سقوط جامعه می گردد لجاجت می باشد. « لجاجت تدبیر را سست می کند.»[7]  وکسی که از تفکر و اندیشه دست بردارد، در مقابل سخن و راه حق، لجاجت پیشه می کند.

لذا امام در فرازی از عهدنامه ی خویش به مالک اشتر نهی از این رذیله ی اخلاقی می کنند :«مبادا هیچگاه … در چیزی که حقیقت آن روشن نیست “ستیزه جویی “نمایی و یا در کارهای واضح و آشکار کوتاهی کنی! کوشش کن تا هر کاری را در جای خود، و در زمان مخصوص به خود انجام دهی.»[8]

همان طور که از روایت بهره گیری می گردد ضرر لجاجت و پافشاری نسبت به مسائل از ضرر هر چیزی بیشتر می باشد. زیرا که شخص لجوج فردی عصبانی و پرهیجان می باشد و در هنگام لجبازی قوه تعقل

[1] رک. 24 نمل/ 32 لقمان/47-49 عنکبوت

[2] رک: محمد تقی جعفری،« ترجمه و تفسیر نهج البلاغه»، ج 6؛ خطبه 28، ص 181-جعفری-محمدتقی-ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، جلد 27، ناشر: تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ هفتم ، 1376.

[3] جاثیه آیه 23،.« |M÷ƒuätsùr&Ç`tBx‹sƒªB$#¼çmyg»s9Î)çm1uqyd ».

[4] ر.ک:جعفری، محمد تقی«ترجمه و تفسیر نهج البلاغه»، ج 6؛ خطبه 28، ص 181 .

[5].مطهری،مرتضی، «بشر وسرنوشت» ،ص108،دفتر نشر اسلامی،وابسته به جامعه مدرسین حوزه عتمیه قم.

[6] نهج البلاغه، خطبه 216،«و قد کرهت ان یکون جال فی ظنکم انی احب الاطراء و استماع الثناء»

[7] نهج البلاغه ، حکمت 179، «اللجاجه تسل الرای…»

[8].نهج البلاغه،نامه53،ص591 «و ایاک و العجله بالامور قبل اوانها، او التسقط فیها عند امکانها، او الدجاجه فیها اذا تنکرت او الرهن عنها اذا استو ضحت فضع کل امر موضعه، و اوقع کل اقدام موقعه»

هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

]]>