دانلود پایان نامه ارشد – عملکرد مهاربند کمانش ناپذیر و تعیین پارامترهای عملکرد لرزه ای مورد استفاده استاندارد 2800 ایران -فروش فایل

تحقیق بر روی  BRBها اولین بار توسطYashino  و همکاران انجام شد. آنها دو نمونه را که “دیوار برشی با بادبند” می­نامیدند، شامل صفحه فولادی مسطح روکش شده با پانل­های بتن مسلح و بعضی از مواد لغزنده در بین آنها، مورد آزمایش قرار دادند. با توجه شکل 1-10 بیست و یک نمونه با ترکیبات متغیر، تحت بار فشاری یکنواخت آزمایش شدند. نتایج نشان داد، به منظور جلوگیری از تغییرشکل انتهای سخت شده در پانل پیش ساخته، قرار دادن Styrol foamهای کوچک در شکاف­ها ضروری می­باشد [7].

به منظور بررسی رفتار هیسترتیک، 14 نمونه با مقیاس5/1، از بابندهای x شکل و قطری، با روکش­هایی به وسیله پانل­های پیش ساخته(pc)، تحت بار چرخه­ای مورد آزمایش قرار گرفت. مراحل آزمایش و رفتار هیسترتیک یکی از نمونه­ها در شکل 1-10 نشان داده شده است. نتایج آزمایش نشان می­دهند که، ظرفیت باربری بادبندهای غیر پیوسته (unbounded brace)، از ظرفیت باربری بادبندهای پیوسته (brace bonded) بزرگتر است. توزیع یکنواخت کرنش اندازه­گیری شده در طول محور بادبند، به اندازه قسمت بدون روکش بادبند بوده است، که اثرات عدم پیوستگی را (deboding) نشان می­دهد. به منظور چک کردن رفتارBRB  در قاب فولادی واقعی، دو نمونه با مقیاس 5/0 مورد آزمایش قرار می­گیرد (دارای دو طبقه و دو دهانه).

اجزای تشکیل دهنده BRB

1-4-4-1- بخش جاری شونده محصور شده

این بخش فولادی می­تواند با مقطع عرضی قوطی­شکل یا صلیبی شکل باشد، اگر چه معمول است که یک ورق فولادی دور تا دورش را پوشش دهد. می­توان بیشتر از یک ورق نیز استفاده کرد، زیرا این بخش تحت بارگذاری چرخه­ای طراحی می­شود، تا فولاد نرم (فولاد کم مقاومت یافولاد 36 A) که شکل­پذیری بالایی را نشان می­دهد تسلیم شود. همچنین، فولاد با مقاومت بالا و با آلیاژ کم استفاده شده است.

مطلب مشابه :  مفهوم فراشمناخت و مؤلفه های فراشناخت

1-4-4-2- بخش الاستیک محصور شده

در این بخش، اطراف را بوسیله پوششی از ملات می­پوشانند، معمولاً قسمت گسترش یافته، بخش منع کننده تسلیم می­باشد، اما با مساحت توسعه یافته، به منظور اطمینان از پاسخ الاستیک می­توان با عریض­تر کردن بخش جلوگیری کننده، از تسلیم زود هنگام جلوگیری کرد. همچنین معمول است که از سخت­کننده­هایی که در این ناحیه جوش داده می­شوند برای افزایش سطح استفاده شود [8].

1-4-4-3- بخش الاستیک محصور نشده

این بخش معمولاً توسعه یافته­ی بخش قبل می­باشد که هسته محافظ فولادی نامیده می­شود. معمولاً این بخش را مانند اتصالات پیچی طراحی می­کنند. اتصالات جوشی نیز امکان­پذیر می­باشد. ملاحظات طراحی این بخش شامل:

1- خطای ساخت برای نصب کردن و یا آسان جدا کردن

2- جلوگیری از کمانش موضعی

متن کامل فایل در لینک زیر :

1-4-4-4- مصالح جدا کننده و انبساطی

مصالح لغزنده­ای که به طور مؤثری انتقال بین هسته فولادی و ملات را حذف کنند و یا به حداقل برسانند. موادی مثل پلی­اتلین، روغن سیلیکن، نوار ماستیک و…از جمله این مواردند. به دلیل مکانیزم محصورشدگی، امکان کمانش هسته­ی فولادی در مدهای بالاتر وجود دارد.

به همین دلیل این فضای خالی باید به اندازه­ی کافی بزرگ باشد تا به فولاد اجازه انبساط در مد فشاری را بدهد. در غیر اینصورت، اصطکاکی که توسط نیروهای تماسی بین فولاد منبسط شده و ملات به وجود می­آید باعث می­شود مکانیزم محصورشدگی، مقداری نیروی محوری را تحمل کند. ازطرف دیگر اگر این فضای خالی خیلی بزرگ باشد، کمانش و انحنای همراه با آن خیلی بزرگ می­شود و می­تواند مقاومت خستگی بادبند را در برابر بارهای رفت و برگشتی کاهش دهد. در تخمین مقدار فاصله خالی بین ملات و هسته­ی فلزی باید مقدار ضریب پواسون 3/0 در حالت الاستیک 5/0 در حالت جاری شدن در نظر گرفته شود. طراحی فضای خالی همچنین بر اساس بیشینه کرنش نیز باید در نظر گرفته شود.

مطلب مشابه :  بررسی ضریب رفتار قاب­های خمشی فولادی مجهز به میراگرهای اصطکاکی دورانی