متن پایان نامه تعارضات زناشویی

دانلود پایان نامه

تعارض در رابطه با کاهش ایمنی بدن، افزایش فشارخون، احتمال تصلب شرایین رابطه دارد . تعارض زناشویی با پدیده خشونت نیز مرتبط است. خشونت تقریباً همیشه با آشفتگی ارتباط دارد. تعارض در روابط زناشویی بر کل رابطه نیز تأثیر دارد. پژوهش نشان می‌دهد زوجین متعارض کمترین میزان رضایت ‌مندی از ازدواج و بیشترین احتمال طلاق را نشان می‌دهند (فاورز و السون ، 2000).
از آن‌جا که ناتوانی در مدیریت خانواده و حل تعارض منجر به از بین رفتن صمیمیت و زمینه‌ساز مشکلات بعدی از قبیل طلاق می‌شود، فهم بهتر تعارض زناشویی و کمک به همسران برای مقابله و کنترل سازنده آن دارای اهمیت بسزایی می‌باشد. عامل دیگر تأکید این شیوه بر جنبه‌های ارتباطی همسران است. اغلب مشکلات زناشویی از نداشتن یا به کارنبستن مهارت‌های ارتباطی ناشی می‌شوند و حل مسأله ازجمله مهارت‌های سازنده‌ای است که می‌تواند مشکلات رابطه‌ای همسران را کاهش دهد. همچنین آگاهی زوجین از طبیعی بودن اختلاف‌ها و تفاوت‌های زن و شوهر و نگریستن به تعارض به عنوان یک مسأله و چالش برای حل‌کردن و نه یک عامل تهدیدکننده و مخرب می‌تواند در حل اختلافات آنها کمک بسزایی محسوب شود.
با توجه به پیامد های اشاره شده ناشی از تعارضات با بهداشت روانی ( اضطراب وافسردگی)، بنابراین در این پژوهش محقق به دنبال این مسأله است که دریابد بین اضطراب و افسردگی باتعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و دوایر مددکاری نیروی انتظامی در شهر کرمانشاه چه رابطه ای وجود دارد؟
1-3 اهمیت وضرورت پژوهش

خانواده بنیادی ترین تشکل اجتماعی است و اصلی ترین جز اجتماعی است. دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و تحقق خانواده سالم مشروط به برخورداری افراد آن از سلامت روانی و داشتن ارتباط مطلوب با یکدیگر است، همچنین خانواده مهمترین عامل رشد شخصیت تا سن 6 سالگی است(سادوک و کاپلان ،2003).
تعارض ، اغلب دلیل مراجع همسران برای درمان است زوج ها ممکن است بدان دلیل به درمانگر مراجع کنند که نمی توانند با هم باشند و یا اینکه آن ها از زندگی ناراضی یا افسرده اند ، اغلب برای رفتارهای همدیگر، انگیزه های منفی فرض می کنند. یکی از ویژگی های بارز چنین همسرانی آن است که وقتی طرف مقابلشان چنین رفتاری را نشان می دهد، آنها شروع به ذهن خوانی می کنند و وقتی درمانگر با چنین زوج هایی صحبت می کند، روشن می شود که زوج ها میزانی از تعارض را تجربه می کنند. تعارض مقداری از انرژی رابطشان را می گیرد. در این موقع ممکن است لازم باشد زوج ها یاد بگیرند تا مشکلاتشان را در بیرون با یکدیگر وارسی کنند به جای اینکه ذهن همدیگر را بخوانند(پیترسون ،2002 ، به نقل از سودانی،1385).
بروز تعارض در روابط انسان ها با یکدیگر امری رایج و اجتناب ناپذیر است. تعارض پدیده ایست که به موازات عشق در ارتباط زناشویی به وجود می آید و امری غیر قابل اجتناب است. تعارض زمانی پیش می آید که اعمال یک فرد با اعمال فرد دیگری تداخل پیدا می کند، همچنان که دو فرد به یکدیگر نزدیک تر می شوند نیروی تعارض افزایش پیدا می کند. تعارض بین اعضای خانواده به وحدت و یکپارچگی آن ضربه می زند. شدت تعارض موجب بروز نفاق و پرخاشگری و ستیزه جویی و سرانجام اضمحلال و زوال خانواده می گردد. کانون خانواده ای که بر اثر تعاض و نفاق وجدال بین زن وشوهر آشفته است آثار مخربی در حیات کودکی فرزندان و خانواده به جای می گذارد که در سال های آتی به صورت عصیان و سرکشی از مقررات اجتماعی بروز میکند(کیوچینگ ، 1999).
افسردگی معمولا با علائمی نظیر بی میلی، کاهش انرژی، عزت نفس پایین، فقدان تجربه، لذت و … شناخته می شود. حساسیت و تحریک پذیری در کنار انزوای اجتماعی به همراه دیگر علائم افسردگی، باعث تخریب روابط عاطفی و بین فردی می گردند. مشکلات ارتباطی زوجین و تعارضات زناشویی بین آنها ممکن است تحت تأثیر مشکلات روانی از قبیل اضطراب و افسردگی باشد. از طرف دیگر مشکلات جنسی به شدت تحت تأثیر مشکلات بین فردی و روابط زناشویی هستند. ازدواج به عنوان یکی از مهمترین و طولانی ترین روابط بین فردی، نقش مهمی در حمایت از فرد در برابر مشکلات روانی نظیر اضطراب و افسردگی ایفا می کند. اما چنانچه یکی از زوجین دارای اختلال روانشناختی خاصی نظیر اضطراب یا افسردگی باشد، رضایتمندی زناشویی کاهش می یابد. علاوه بر تأثیراتی که افسردگی بر روابط زناشویی دارد، بر عملکرد جنسی افراد نیز، تأثیر می گذارد. کاهش میل و برانگیختگی، فقدان تجربه لذت در روابط جنسی ، مشکل در رسیدن به ارگاسم یا فقدان ارگاسم از جمله عوارض و علائم افسردگی هستند. علاوه بر تأثیرات خود افسردگی، داروهایی که برای درمان افسردگی یا سایر اختلالات روانی تجویز می گردند دارای عوارض جانبی متعددی بوده و عملکرد جنسی را مختل می نمایند. نتایج مطالعات نشان می دهد که بین ۲۰ تا60 درصد بیماران افسرده که از درمان های دارویی استفاده می کنند، دچار مشکلات جنسی هستند که عمده ترین آنها بی میلی جنسی ، فقدان برانگیختگی جنسی ، مشکل در رسیدن به ارگاسم و مشکل در نعوظ می باشد(قائدی،1391).
تعارض به طور طبیعی در تمام زمینه‌های شغلی،تحصیلی، خانوادگی، ازدواج و در سطح فردی و جمعی روی می‌دهد. روابط خانوادگی فشرده‌ترین موقعیت برای تعارضات بین فردی است. روابط عاطفی و عاشقانه زمینه را برای محک زدن جدی مهارتهای آموخته شده برای زندگی مهیا می‌کنند. در ارتباط بین افراد تعارض وقتی بروز می‌کند که فرد بین اهداف، نیازها، یا امیال شخصی خودش و اهداف، نیازها و امیال شخصی طرف مقابلش ناهمسازی و ناهمخوانی می‌بیند (پریوت و روبین ،1987؛ به نقل از وانگ ،2006 ). به طورکلی، طراوت و سلامت خانواده تا اندازه‌ای به میزان تعارض در خانواده و نوع تعارضی که تجربه می‌کنند، بستگی دارد. تعارضات در خانواده اغلب منجر به استرس می‌شود، می‌تواند پیش بینی کننده شروع افسردگی، اضطراب و بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی باشد. (اورهوسلر و آدامز ، 1997 ).
وقتی تعارض بروز می‌کند، طرفین رابطه دست بکار می‌شوند تا با اقدام برای برطرف کردن آن دوباره آرامش را به رابطه بازگردانند. تجارب، دانش، باورها و ارزشهای افراد شیوه‌های مختلفی را برای حل تعارضات پیش روی آنها می‌گذارد.‌ این شیوه ها به “سبکها و تاکتیکهای حل تعارض” موسومند(ویلموت وهاکر،2000). سبکهای حل تعارض در واقع پاسخهای الگوبرداری شده یا مجموعه ای از رفتارند که افراد در هنگام تعارض به کار می‌برند. تاکتیکها در واقع حرکات فردی هستند که افراد انجام می‌دهند تا نظرکلی خود را پیش ببرند. بنابراین، سبکها تصویر بزرگتری را ارائه می‌دهند. درحالی که تاکتیکها قطعات ارتباطی خاص این تصویر بزرگتر را توصیف می‌کنند. با این حال، وقتی این تاکتیکها به دفعات بسیار زیادی بکار می‌روند، تبدیل به سبک یا پاسخ الگوبرداری شده می‌شوند (ویلموت و هاکر،2000).
دگرگرن سازی تعارض به تغییر مفهومی ویا ادراکی در یکی یا بیش از یکی از طرفین رابطه متکی است. “برداشت یا تصور” ، هسته اصلی واکاوی تعارضات است. در تعارضات بین فردی، افراد طوری واکنش نشان می‌دهندگویی‌که در اصل اهداف متفاوتی دارند، برخی منابع به اندازه کافی وجود ندارند و طرف مقابل در واقع پا در راهی می‌گذارد که انگار که در حق دیگری لطف می‌کند. گاهی مواقع، باور بر این است که این شرایط واقعی است اما مقایسه اینکه چه چیزی واقعی است و چه چیزی از نظر شخص درست است، مبنای تحلیل تعارض را شکل می‌دهد(همان منبع).
مداخلات آموزشی و درمانی متعددی برای حل تعارضات زناشویی صورت گرفته است. برخی بر عوامل شناختی نظیر الگو‌های اسنادی و یا باورهای غیر منطقی عام یا خاص رابطه تاکید کرده اند (برای نمونه الیس و هارپر ،1975؛اپستین و ایدلسون ،1981؛ الیس و گریگر ، 1977؛رومانس و دبورد، 1996؛ به نقل ازبهاری و سیف،1384). زیرا این باور وجود دارد که درک پویاییهای زناشویی و تغییر رابطه اهمیت زیادی دارد (برای نمونه، بوکام ،1981؛اپستاین ،1982؛ به نقل از اعتمادی،1384) و برخی نیز تبادلات رفتاری زناشویی و یا عوامل رابطه‌ای نظیر مهارتها را کانون مداخله خود قرار داده اند (برای نمونه،جاکوبسن و مارگولین ، 1979 ؛به نقل از برنشتاین و برنشتاین ،ترجمه سهرابی1377). عده ای نیز بر هیجانها و یا بر سیستم زناشویی تأکید کرده اند.
یافته های تحقیق حاضر می تواند موجب ارتقاء سطح سلامت انسانها در ابعاد مختلف زیستی ،روانی ، اجتماعی واخلاقی شود واز طریق سطح کیفیت زندگی وکارایی آنها را افزایش دهد و از طرف دیگر ، به متخصصین علوم رفتاری از جمله روانشناسان ، روان پزشکان ، مشاوران ومدد کاران اجتماعی جهت ارائه خدمات تخصصی به مراجعان کمک قابل توجهی خواهد نمود.
1-4 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف اصلی
هدف اصلی پروژه حاضرتعیین رابطه اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری نیروی انتظامی در شهر کرمانشاه در سال 1393 است.
اهداف فرعی
1- تعیین رابطه بین اضطراب با تعارضات زناشویی در مراجعین.
2- تعیین رابطه بین افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین.
3- پیش بینی تعارضات زناشویی از روی نمرات اضطراب و افسردگی در مراجعین.
1-5 سؤالات پژوهش

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1- آیا بین اضطراب با تعارضات زناشویی در مراجعین رابطه وجود دارد؟
2- آیا بین افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین رابطه وجود دارد؟
3- آیا اضطراب و افسردگی پیش بینی کننده تعارضات زناشویی در مراجعین است؟

1-6 تعاریف اصطلاحات ومفاهیم
1-6-1 تعاریف نظری
اضطراب
احساس مبهم و ناخوشایندی است که غالباً منبع آن برای افراد ناشناخته است(اسپرینگل ،2004).
بک ( 1990) در تعریف اضطراب ، اضطراب را آسیب شناختی ، ناشی از برآورد اضافی و مکرر خطر در یک یا دو مورد از ابعاد زیر می داند:
برآورد اضافی وقوع رویداد ترس آور.
برآورد اضافی وخامت یا شدت رویداد ترس آور.
دست کم گرفتن توانایی های خود برای کنار آمدن با مشکل.
ناچیز شمردن احتمال کمک از سوی شخص دیگر ( گنجی، 1389).
اضطراب اختلال رنج آوری است که یا به یک موقعیت ضربه آمیز کنونی ویا با انتظار خطری که منشأ آن مشخص نیست وابسته است( فتحی آشتیانی،1388).
افسردگی
افسردگی اصطلاحی است که به مجموعه رفتارهای اطلاق می شود که عناصر مشخص آن کندی در حرکت و کلام است . گریستن ، غمگینی ، فقدان پاسخ های فعال ، فقدان علاقه ، بی خوابی ، بی اشتهایی از دیگر علائم آن است( بک ، 1967 به نقل از قاسم زاده ، 1386). افسردگی حالتی در خلق است که با کاهش حرمت خود ، احساس بی کفایتی ، عدم شایستگی و برداشت نا مطلوب از خویشتن همراه است( فتحی آشتیانی،1388). افسردگی شامل خلق ناشاد (نا امیدی ، غم، اندوه ، ناراحتی و نگرانی) و فقدان علاقه ولذت ، تقریباً در همه فعالیت های عادی وسرگرمی های فرداست(ساراسون،1987).

تعارضات زناشویی
عبارتست از یک ناهماهنگی و واکنش کلامی یا فیزیکی به دو صورت مخرب یا سازنده که از ناحیه زوجین صادر می شود (یانگ و لانگ 2008). اختلاف نظر چالش انگیز بین زوجین هنگام تصمیم گیری که رضایت یکی و عدم رضایت دومی را به همراه آورد.
1-6-2 تعاریف عملیاتی
اضطراب
نمره ای است که از مقیاس سنجش اضطراب کتل به دست آمده است.
افسردگی
نمره ای است که از مقیاس سنجش افسردگی بک (2000) بدست آمده است. امتیازهای این پرسش نامه از صفر تا 63 می باشد ونهایتاً براساس این امتیاز، وضعیت فرد از افسردگی به این صورت است که تا 10 دامنه طبیعی ، 11تا 16 افسردگی خفیف ، 17تا30 افسردگی متوسط ، 31 تا40 افسردگی شدید و بالاتر از 40 افسردگی بسیار شدید طبقه بندی می شود.
تعارضات زناشویی
نمره هایی که زوجین از پرسش نامه تعارضات زناشویی با 42 سوال در 7 بعد از تعارضات (کاهش همکاری، کاهش رابطه جنسی، افزایش واکنش هیجانی، افزایش جلب حمایت فرزندان، افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود، و کاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر، جدا کردن امور مالی از همدیگر) کسب کرده اند.

فصل دوم
پیشینه پژوهش

2-1 پیش در آمد
در این فصل ابتدا به مبانی وادبیات وپیشینه نظری موجود در مورد موضوع پژوهش پرداخته خواهد شد. در ادامه افسردگی ، اضطراب و تعارضات زناشویی از دیدگاه ها و نظریه های مختلف روانشناختی مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت. سپس پیشینه داخلی و خارجی مورد قرار داده شده ومورد بحث قرار خواهد گرفت.
2-2 اضطراب
به حالتی اشاره دارد که به موجب آن فرد، بیش از اندازه درباره اتفاق افتادن چیز وحشتناکی در آینده ، نگران ، تنیده و ناراحت است. اضطراب هم عنصر شناختی وهم عاطفی دارد. وقتی مضطرب هستید ، احساس می کنید اتفاق وحشتناکی روی خواهد دادکه قدرت تغییر دادن آن را ندارید . بعد روی نگرانی های درونی خود متمرکز می شوید ، و درباره احتمال خطر یا تهدید ، گوش به زنگ یا بیش از حد مراقب می گردید. اضطراب بیشتر آینده گرا وکلی است و زمانی مایه نگرانی بالینی می شود که به چنان سطح وسیعی رسیده باشد که توانایی عمل کردن در زندگی روزمره را مختل کند به طوری که فرد دچار حالت ناسازگارانه ای شده باشد که مشخصه آن واکنشهای جسمانی وروانی شدید است . این تجربیات ، شدید ، غیر منطقی وتوانکاه ،اساس اختلال های اضطرابی هستند .
اضطراب شامل احساس عدم اطمینان ، احساس درماندگی وبرانگیختگی فیزیولوژیکی می باشد(ساراسون ،1987). برای اولین بار در قرن پانزدهم میلادی به معنای فشار جمعی معرفی شد . از نظر هیجانی ، اضطراب موجب خود بیمار انگاری ، غیبت از کار ، سوء مصرف مواد روا نگردان و کاهش عزت نفس می گردد(نوریان وهمکاران،1390).
فروید اضطراب را یک پدیده روزمره وراهی برای توضیح روان آزردگی قلمداد می کند(خدا پناهی ، 1379). اضطراب معمولاً به عنوان احساس پراکنده ، مبهم و نامطبوع ترس وتشویش معرفی می شود(ساراسون، 1987). اضطراب هیجانی است که باعث می گردد درافراد، احساس دلشوره ونگرانی به وجود آید و آنان را وادار به تغییر سازش سازد( کامکاری، 1385). فروید اضطراب را به سه نوع تقسیم کرده است:
الف – اضطراب واقعی: هنگامی تجربه می شود که شخص با تهدید ها وخطرات بیرونی مواجه باشد.
ب – اضطراب نوروتیک : زمانی بروز می کند که تکانه های نهاد موجب تهدید فرد در برابرقطع کنترل های من و ظهور رفتارهای که منجربه تنبیه وی خواهند گردید ، می شود.
ج – اضطراب اخلاقی : وقتی ظاهر می شود که فرد عملی برخلاف وجدان اخلاقی یا ارزش های اخلاقی خویش انجام داده یا حتی در نظر دارد انجام بدهد وبه این دلیل احساس گناه بکند(آزاد ، 1378)
2-2-1 ماهیت اختلال های اضطرابی
افراد مبتلا به اختلال های اضطرابی در اثر احساس های مزمن و شدید اضطراب درمانده می شوند . این احساس ها به قدری نیرومند هستند که افراد مبتلا به این اختلال ها قادر نیستند فعالیت های روزمره خود را انجام دهند. اضطراب آنها ناخوشایند است و باعث می شود نتوانند از موقعیت های عادی لذت ببرند، اما علاوه بر آن ، آنها می کوشند از موقعیت های که باعث می شوند احساس اضطراب کنند ، اجتناب ورزند . در نتیجه آنها فرصت های را برای خوش گذرانی یا عمل کردن طبق تمایلشان از دست می دهند .
میزان شیوع مادام العمر اختلالات اضطرابی برای زنان 5/30 درصد مردان 2/19 درصد گزارش شده است. نگاهی سطحی به آمار مراجعان روان پزشکان وروان شناسان در ایران نشان می دهد که اختلالات مورد نظر ، شایع ترین علت مراجعه به این متخصصان را تشکیل می دهند. شاید تمامی آنها قبل ازمراجعه ، تلاش زیادی جهت کنترل علایم مختلف بیماری خود به ویژه نشانه های عاطفی نموده ولی به دلیل بی تأثیر بودن آنها، به ناچار به درمانگران مراجعه کرده اند. به عبارت دیگر، همه آنها قبل از مراجعه ، راهبرد های ناکارآمدی را به کار گرفته اند. به علاوه ، به دلیل نگرش منفی مردم ایران به اختلالات روانی ودرمانگران ذیصلاح ، تلاش شخصی جهت کنترل این علایم بسیار جد

دیدگاهتان را بنویسید