می 14, 2021

دانلود پایان نامه ارشد با موضوع هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

<![CDATA[]]>

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه


تکه ای از متن پایان نامه :


عبادی و اخلاقی و سیاسی و اقتصادی هست.[1]« سیرته القصد و سنته الرشد و کلامه الفصل و حکمه العدل»[2]


امام علی علیه السلام نیز در این زمینه تأكید دارند كه انسانها راه وروشی را  برگزینند كه همراه با بصیرت بوده تا بتوانندخود را از سقوط حفظ نمایند.[3]  واز طرفی هنجارهایی را که موجب  لطمه به ارزشها ی دینی، وبیراهه رفتن بشر می گردد را نکوهش می نماید.[4]


لذابا وجود معرفت وبصیرت،  هنجار های نامطلوب  و هنجارهای مطلوب، جایگزین هم نمی شوند. روحیه ی معرفت خواهی  افراد تأمین و تقویت می گردد وهر  رفتاری از بشر سر می زند از روی جهل یا وابستگی و گرایش به قشر خاصی صورت نخواهد گرفت.


ب) عزت و ارزشمندی بشر : موضوع عزت نفس، هم از دیدگاه دینی، یک مفهوم محوری و مهم می باشد و هم از دیدگاه روان شناسی و به آن توجه فراوان شده و یکی ازمؤلفه های بهنجاری به شمار می رود.[5]


عزت در مورد بشر ، یعنی حفظ آبرو و شخصیت و عدم کرنش در برابر صاحبان زور و زر، [6] و حالتی می باشد که نمی گذارد بشر مغلوب کسی و چیزی گردد و شکست بخورد.[7]


پس برنامه اسلام در این می باشد که کوشش می کند با رعایت هنجارها ومشخص کردن حقوق و عزیز و محترم شمردن مسلمانان وحتی غیرمسلمانان، به عزت وارزش بشر بیفزاید، ، ونیازهای عاطفی او را برطرف سازد.


لذا رفتارهایی نظیر تمسخر و تحقیر و بدگویی و غیبت و همه ی عواملی که ارزش و تکریم بشر را می کاهد و به تدریج  خودکم بینی و حقارت را در درون روح بشر پرورش می دهد، مورد نکوهش می باشد و  بایستی مراقب بود، تا این گونه رفتارهای نامطلوب به عنوان هنجار و ارزش درنیاید و مانعی بر سر راه رشد استعدادهای انسانی نباشد. پس هنجاری حیات آفرین ومطابق فطرت می باشد که به احساس عزت وکرامت بشر بینجامد، و بشر را از کارهای ناپسند دور نماید.[8] در این راستا  بشر هایی که متصف به ویژگی میانه روی و عدالتند، با محترم شمردن  حقوق افراد جامعه وجایگاه  ارزشی آنها، كسب برکات الهی می كنند.[9]


ج) مشروع بودن هنجارها : یکی از مواردحیات آفرینی، هماهنگی هنجارها با سنتهای الهی می باشد. خداوند در نظام تشریع، قوانینی را وضع نموده می باشد و پایبندی به این قوانین را از بندگان خود خواستار می باشد.


[1]مکارم شیرازی ،ناصر، « پیام امام » ، ج 4، ص 264


[2]ترجمه نهج البلاغه، دشتی، خطبه 94« راه و رسم او با اعتدال، و روش زندگی او صحیح و پایدار و سخنانش روشنگر حق و باطل و حکم او عادلانه می باشد.»


[3] محمدی ری شهری، محمد ، « میزان الحکمه » ، ج 1، ص 558 ،ترجمه حمیدرضا شیخی، تهران، سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، 1386«با بصیرت کسی می باشد که بشنود و بیندیشد و نگاه کند و ببیند و از عبرت ها بهره گیرد آن گاه راه روشنی را بپیماید که در آن از افتادن در پرتگاه ها به دور ماند.»


[4]ترجمه نهج البلاغه، شهیدی، خطبه 154 ، «فان العامل بغیر علم کالسائر علی غیرطریق فلایزیده بعده عن الطریق الواضح … ؛« هر کس بدون علم و معرفت دست به کاری زند ، مانند کسی می باشد که به بیراهه می رود که هر چه جلوتر رود ، از هدف خود دورتر می ماند ، و هر کس که از روی علم و دانش دست به کاری زند، مانند کسی می باشد که در راهی آشکار و روشن حرکت می کند. »


[5] دکتر محمد کاویانی ، «روانشناسی و تبلیغات »، ص 324 ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ اول، بهار 1387.


[6] عبدوس ، محمد تقی  و اشتهاردی ، محمد مهدی ، «بیست پنج اصل از اصول اخلاقی امامان»، نشر دفتر تبلیغات اسلامی قم ، چاپ ششم ، 1375 .


[7] دلشاد تهرانی ،منظریه ، ص 383


[8]غررالحکم آمدی، ص 210« کسی که از عزت نفس و کرامت برخوردار گردد ، به طرف زشتی ها و کارهای ناپسند نمی رود و ارزش خود را پایین نمی آورد.»


[9]توضیح غررالحکم ، جلد 2 ، ص 205 ، «  بِالعَدلِ تَتَضَاعَفُ البَرَکَاتُ »


هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91



برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه



]]>

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.