دانلود پایان نامه ارشد درباره هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

پایان نامه حقوق

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

تکه ای از متن پایان نامه :

خوب و وراثت درصفات بد. به طوری که ایشان در این ارتباط در نامه ای خطاب به معاویه، به مقایسه ای میان خاندان خود، با بهترین وراثت و خاندان اموی با پست ترین وراثت پرداخته اند.[1]

الف)وراثت در صفات و رفتارهای بهنجار : امیرالمؤمنین علیه السلام نمونه هایی از رفتارهای بهنجار، مانند مواسات با دوستان و یکسان گرفتن خود با آنان را، نشان از نیکویی اصل و ریشه در وراثت معرفی می نمایند.[2] همچنینمی فرمایند:« حُسنُ الأَخلاق ِ بُرهانُ کَرَم الأَعراقِ؛[3] » نیکویی اخلاق دلیل پاکی و فضیلت ریشه ی خانوادگی می باشد. لذا خاندان و دودمان پیامبر صلوات الله علیه بهترین دودمان وبهترین فرزندان می باشند.[4]

ب)وراثت در صفات و رفتارهای نابهنجار : وراثت می تواند زمینه ی ارتکاب به اعمال ناهنجار در جامعه را نیز فراهم سازد، اما امروزه با نگاهی معتدل به وراثت آن را نه عاملی قاطع و نه عاملی فاقد تأثیر می داند.[5]

امام علی علیه السلام با اظهار سابقه ی خانوادگی معاویه[6] و خوارج[7]   تأثیر وراثت را بی تأثیر نمی پندارند.  مانند بسیاری از وهابیان، یا کسانی که از طریق صحیح منحرف شدند و فرهنگ مسخط آنها نسل به نسل منتقل شده می باشد.[8]

تبیین های زیست شناختی وتئوری پردازان همچون لمبروزو نیز، با در نظر داشتن تجارب کسب شده، بر این      عقیده اند که کجروی ارثی و مادرزادی می باشد .[9] ولیکن امیرالمؤمنین علیه السلام  به معاویه اظهار می کنند که بشر می تواند با وجود وراثتی ناپاک به پاکی گراید.[10]

پس ملاحظه می گردد وراثت بستری می باشد که رفتار های آدمی مطابق با آن شکل می گیرد و یک سری صفات و خصوصیات از آباء و اجداد انتقال می یابد .

3-1-1-2. بیماریهای جسمی و روحی

گاهی بیماری های جسمی وروحی وعدم سلامت آن دو، عامل اساسی در هنجار گریزی های اجتماعی به شمار می رود.  به همین دلیل مولای متقیان علی علیه السلام پایدار ماندن تندرستی را از بزرگترین نعمت ها، واعطای الهی و نیز بهره های زندگی معرفی می کنند[11]  واز  بیماری تن تعبیر به زندان تن می نمایند.[12]

[1]نهج البلاغه، نامه ی 17« وَ اَمَّا قَولُکَ: ﺇنّا بنو عَبدٍ مَنافٍ، فَکَذلِکَ نحنُ، وَلکن لَیسَ أَمَیَّهُ کَهاشِمٍ وَ لا حَربٌ کَعَبدِ المُطَّلِبِ و لاابوسفیانَ کَأبی طالبٍ و ….»

[2]غررالحکم،ج 1ص215 « ﺇنَّ مُواساهَ الرِّفاقِ مِن  َرَمِ الأَعراقِ؛ »

[3]توضیح غررالحکم،ج 3،ص 392. « مِن شَرَفِ الأََعراقِ کَرَمُ الأخلاقِ ؛ نیکویی اخلاق و خوبیها از شرافت و بلندی مرتبت اصل و ریشه و وراثت آدمی می باشد

[4]نهج البلاغه خطبه 94.

[5] نقل به معنا، کی نیا، مهدی، مبانی جرم شناسی، ج 1 ص 400 ، چاپ چهارم ، دانشگاه تهران ، 1374

[6]نهج البلاغه دشتی نامه 10« نه سابقه ی درخشانی در دین ، و نه شرافت والایی در خانواده دارید.»

[7]نهج البلاغه دشتی، خطبه 60  « کَلاّ وَاللهِ ﺇنَّهُم نُطفٌ فی اَصلابِ الرِّجالِ…؛ « نه ، سوگند به خدا هیچگاه ! آنها نطفه هایی در پشت پدران و رحم مادران ، وجود خواهند داشت ، هرگاه که شاخی از آنها سر برآورد ، تا اینکه آخرین شان به راهزنی و دزدی تن در می دهند .»

[8] برگرفته از مکارم شیرازی ،ناصر،توضیح پیام امام ، ج 2 ص 675، 676

[9] اظهار داشته اند که ارتباط میان کجروی ونوع اندام ،اثرات ژنتیک ، ناهنجاریهای کروموزومی ، شکل بدن و عوامل بشر شناختی همچون قد، چانه، جمجمه، و …هست و نوع بدن همراه با سایر خصوصیات و تجارب شخص  را،عامل موثر در جهت تخطی از هنجارهای اجتماعی قلمداد کرده اند.

[10] نهج البلاغه نامه 17

[11] غرر الحکم و دررالکلم آمدی، ج 1، ص 633«کامل ترین و گواراترین  بهره ها تندرستی می باشد .»

[12] همان « بیماری یکی از دو زندان می باشد . »

هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

]]>