دانلود پایان نامه ارشد رشته علوم انسانی واژه‌نامه نجومی و تنجیمی بندهشن‌

پایان نامه حقوق

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :واژه‌نامه نجومی و تنجیمی بندهشن‌

تکه ای از متن پایان نامه :

توضیحات: اخترانی که به پلیدی اهریمن آلوده شده اند (بهار، 1345: 2). این ستارگان، مادی و قابل رویت اند. جایگاه آنان بالاتر از اباختران (سیارات) و در بالاترین طبقه مادی آسمان یعنی فلک البروج می باشد. پس از این طبقۀ مادی، فلک الافلاک یا «سپهرِ زبر سپهر» قرار دارد که جایگاه موجودات مینوی می باشد. (رک. gumēzišn و pāyag)

ریشه شناسی: (رک. axtar و gumēzišn).

  • §§

axtarān ī tēz-rawišntar [tyc’ lwbšntl]

(تنجیم)

* «اختران تیزروتر»: ستارگان بلند پایه تر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیحات: بنا بر بندهشن (2: 21)، اختران تیز-روتر عبارتند از: تیشتر، بشن، تَرَهَگ، ابرگ، پَدیور، و پیش-پرویز. دلیل تیزرو بودن آنها، آن می باشد که فلک و پایۀ مینویِ این ستارگان از دیگر ستارگان بالاتر می باشد. هنینگ (1942: 234) معتقد می باشد که سرعت بالای این ستارگان احتمالاً به خاطر دوری آنها از قطب ها و نزدیکی شان به دایرةالبروج می باشد؛ با این وجود، وی ستایش گاههای روز را، که ایره‌نام و اسنیه‌نام اند، انجام دهند …»، مبهم بوده و «گاههای روز» تنها شامل ایره‌نام بوده و اسنیه‌نام را در بر نمی‌گیرد.

املاء و ریشه شناسی: املای این واژه در نسخ مختلف به صورت پازند آمده می باشد: در TD1 با املای (aiiraṇm)، و در TD2, DH با املای (aiiaranąm) (پاکزاد، 2005: 313پ337). مطابق مونیرویلیامز (1960: 84)، واژه áyana- در سانسکریت لفظاً به معنی «مسیر خورشید؛ بخشی از زمان [=روز]» می باشد؛ این واژه، در زبان سانسکریت، معمولاً در کنار نام ایزدان می‌آید که در آن صورت به مناسک و مراسم مذهبی مربوط به آن ایزد که در زمانهای خاصی و به صورت دوره ای اجرا می‌گردد، اشاره می‌کند. در دین زرتشتی نیز، این واژه در ارتباط با نام ایزدان موکل بر روزهای ماه، معنای «روز» به خود می‌گیرد و به نیایش های مخصوصِ هر یک از ایزدان روز اطلاق می‌گردد که به صورت دوره ای (= هر سی روز یک بار) تکرار می‌شوند: هند و ایرانی آغازین: *Haiiara-/ *Haiiana- از ریشه *Hai- «رفتن» (لوبوتسکی، 2009: 19)؛ سانسکریت: áyana- «مسیر (خورشید)، دوره» (مونیرویلیامز، 1960: 84)؛ اوستایی: aiian- ، aiiar- «روز، روز هنگام» (رایشلت، 1911: 217؛ مایرهوفر، 1992: 154)؛ فارسی میانه: Ayaranąm «ایره‌نام» (بهار، 1345: 400)؛ پازند: Ayaranąm (بندهشن، 26: 108)؛ معادل فارسی نو: سی روزه.

  • §§

Ayāsrim [ˀyˀslym | Av. aiiāϑrima-]

(تقسیمات سال: گاهنبار)

* ایاسریم، به معنی «کوچ»: نام چهارمین گاهنبار؛ آغاز زمستان دینی.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیحات و ریشه شناسی: ایاسریم نام گاهنبار چهارم می باشد که برگرفته از واژه اوستایی aiiāϑrima- به معنی «بازگشت» می باشد. رایشلت (1911: 299)، واژۀ اوستایی aiiāϑrima- را به معنی «(زمان) بازگرداندن گله به خانه» گرفته می باشد. بنابر بندهشن (1-الف: 23)، آفرینش گیاه در این گاهنبار رخ داده می باشد که از 1 تا 25 مهرماه، بمدت 25 روز به طول انجامید. در نتیجه، جشن این گاهنبار از 26 تا 30 مهرماه می باشد و این پنجه را «ایاسریم گاه» می‌خوانند. میان ماه مهر و گاهی قوت گرفته و گاهی

واژه‌نامه نجومی و تنجیمی بندهشن‌

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

]]>