دانلود پایان نامه با موضوع هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه
1 min read
عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه
تکه ای از متن پایان نامه :
و)امانت دار بودن: امام علیه السلام در نامه ای به قاضیِ منصوب از جانب خویش، می نویسند : « به آن که این مقام و منصب، امانت می باشد، پس هر که در آن خیانت کند، تا روز قیامت لعنت خدا بر او باد و هر کس خیانت کاری را به خدمت گیرد، بدون تردید پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم در دنیا و آخرت از او بیزار می باشد.»[1]
ز) صداقت داشتن : گاهی بسیاری از سیاستمداران برای رسیدن به قدرت و یا دوام حکومت خود از وعده های دروغین بهره گیری می کنند. اما امام متقیان علی علیه السلام هیچ گاه وعده ی دروغین ندادند و حتی در همان شورای شش نفره با صداقت و صراحت فرمودند : « من به سنت پیامبر و سیره ی خودم اقدام می کنم، نه سیره ی دو خلیفه ی اول و دوم. و نیز فرمودند :«ذمه و عهد من در گرو گفته ام می باشد و من ضامن و عهده دار آن هستم.»[2]
براساس این اصل امیرالمؤمنین علیه السلام در مقام میان تفاوت خود و معاویه، مکر را در مقابل زیرکی قرار می دهند.[3] لذا تأکید دارند که مردم بایستی در جریان امور قرار بگیرند که اگر شبهه و شایعه ای پیش آید جامعه دچار ناهنجاری نگردند و از مسیر خود خارج نشود.[4]
ح) عدم سازش و همرنگی با جماعت : زیرا اجرای عدالت و اقامه ی قسط با هر شرایطی سازگار نیست، امام علی بن ابیطالب علیه السلام در مورد ویژگی های کسانی که بخواهند امر خدا را به جای آورند و عدالت حقه را اجرا کنند فرموده اند :
«امر (دین) خدا را فقط کسانی می توانند برپا دارند (و احکام خدا را عملی کنند) که سازش نکنند، همرنگ جماعت نشوند، و خود، در پی مطامعی (و خواسته هایی) نباشند.»[5]
عدم همنوایی و همشکلی با اکثریت گمراه جامعه راسرلوحه زندگی خود قرار می دهند.و از وصف کوردلی و همگامی با هواپرستان، خارج شده اند.[6]
به این شکل گزینش چنین افرادی با این ویژگی ها به عنوان هنجار آفرینان و عدالت خواهان به شمار می آید و تاثیرگذاری آنها بر فرهنگ و جامعه را می توان یک اصل در سیستم حکومتی امام علی علیه السلام دانست.
2-6-6. پیامد و آثار هنجارگریزی
دستگاه خلقت دارای یک نظام و گردونه ی واحد به هم پیوسته ای می باشد که براساس مشیّت حکیمانه ی مدبر هستی در حال حرکت می باشد، لذا حرکت صحیح و غیرصحیح مطابق فطرت و عقل و… در هر صورت اگرناهنجاریها به قدری زیاد گردد که قدرت و عظمت در انحصار گنهکاران قرار گیرد،[7]به طوری کهدیگر افراد از طریق خونسردی ونیز جامعه از طریق تصویب قوانین و با طرفداری ازحقوق آنها، گناهان را ترویج دهند. در این صورت گنهکاران همچنان نادرست ترین برهان ها و بی اساس ترین توجیهات را برای اعمال خودمی آورند.[8]در این صورت دیگرکسی نیست که زشتکاری ها را دگرگون کند و بزهکاران را مهار نماید،[9] لذا راه گناه وفساد باز می گردد.
[1] محمدی ری شهری، محمد ؛ « سیاست نامه ی امام علی علیه السلام » ، ص 286، ج 107.
[2]نهج البلاغه ، خطبه 16، «ذمتی بما اقول رهینه و انابه زعیم » .
[3]نهج البلاغه، خطبه 200«به خدا سوگند ! معاویه زیرک تر از من نیست، اما او فریبکاری و زشتکاری می کند و اگر زشتی مکر و نیرنگ نبود من از همه ی مردم زیرک تر بودم. »
[4]نهج البلاغه، ترجمه صبحی صالح، نامه 53، هرگاه در میان مردم درمورد ی تو گمان بدی پیش آمد ، عذر خود را برای آنان اظهار کن و مطلب را روشن نما تا بدگمانی بر کسی باقی نماند. »
[5]نهج البلاغه، حکمت 110 « لایقیم و امرالله –سبحانه-الا من لایصانع و لایضارع و لایتبع المطامع »
[6] نروک:نهج البلاغه ، خطبه 87 ، « فَخَرَجَ مِن صِفَهِ العَمَی وَ مُشارِکَهِ اَهلِ الهَوی »
[7]نهج البلاغه،نامه47،«لاتترکوا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فیولی علیکم اشرارکم» «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که بدترین کسان تان بر شما سروری یابند.»
[8] رک: نهج البلاغه، خطبه 223.
[9]نهج البلاغه، خطبه 129، «ظهر الفساد فلامنکر مغیر و لازاجر مزدجر »
هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91
برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:
]]>