دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

پایان نامه حقوق

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

تکه ای از متن پایان نامه :

گفتار حضرت نشان می دهد اگر کسی در پی آثار ارزشهایی که در دین اسلام مطرح شده  بکوشد به دنبال آن، رفتارها و کردارهایی مطلوب برای او حاصل می گردد. حضرت می فرمایند :

«خدا ” ایمان ” را برای پاکسازی دل از شرک ، ” نماز “را برای پاک بودن از کبر و خودپسندی، ”  زکات “را عامل فزونی روزی، “روزه ” را برای آزمودن اخلاص بندگان، ” حج ” را برای نزدیکی و همبستگی مسلمانان ؛ …. ترک دروغ را برای حرمت نگهداشتن راستی، “سلام” کردن را برای امنیت از ترس ها، “امانت” را برای سازمان یافتن امور امت، ” فرمانبرداری از امام” را برای بزرگداشت مقام رهبری واجب نمود.»[1]

2-6-3-2. جایگاه ارزشها

ارزشهای اصیل وحقیقی در همه ی دورانها از جایگاه ویژه ای برخوردارند . «ارزشها سبب انقلابهای الهی در جوامع فاسدمی گردد، مفسدان از تخت قدرت به زیر می آیند وصالحان مستضعف به هنجارهای سنتی می باشد .[2]  لذا بهره مند از خاستگاه حقیقی نیستند، زیرا ریشه در سلیقه و ذوق افراد داشته  و با هر گونه تغییر در ذوق و سلیقه ی افراد، به مقتضای زمان، شرایط جغرافیایی، اقتصادی و … از جامعه ای به جامعه ای دیگر قابل تغییرمی باشد در نتیجه  مشروعیت خود را تنها از “قبول عامه” به دست می آورند.

لذا حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به حفظ ارزشهای اجتماعی مورد قبول که به روش های علمی و تجربه ی گذشتگان و سنت های مفید جوامع گذشته و حکومت های دادگستر به وجود آمده تأکید می کنند.[3]

2-6-4. شیوه های شناخت هنجارهای مطلوب اجتماعی و ارزیابی آنها

برای رسیدن به حیات انسانی بایستی از راه و روشی پیش رفت که هنجارها حافظ منافع انسانی گردد. در واقع کارکرد هنجارها برای جامعه سودمند گردد[4] و بشر را از مسیرحقیقت و انحراف از راه مستقیم، نگه دارد. بر این اساس  “میل و سلیقه”در رفتارها نمی تواند ما را به روش و هنجار و عادتی درست راهنمایی کند بلکه آن چیز که قرآن به ما می آموزد، این می باشد که اقدام و رفتار و گفتار بایستی محققانه باشد، و از هر گونه سطحی نگری و تقلیدهای ناسنجیده به دور باشد.[5] وجود این توجه نسبت به هنجارها باعث می گردد که افراد به انجام هنجارهای مطلوب گرایش پیدا کنندو با شناخت حق و باطل، ناهنجاریها را جایگزین هنجارها نکنند.

در اینجا به شیوه های شناخت هنجارهای مطلوب اشاره می گردد :

 

 

 

2-6-4-1. عقل سلیم

بشرِ مجهز به قوه ی عقل و اندیشه، حقایق جهان را آن گونه که هست درک می کند وبا رعایت احتیاط که یکی از اصول عقلانی می باشد در راهی روشن خالی از اشکال با اطمینان وآرامش قدم می گذارد.[6]

[1] محمد دشتی، ترجمه نهج البلاغه، حکمت 252

[2] ستوده، هدایت‌الله، « مقدمه‌ای بر آسیب‌شناسی اجتماعی » ، تهران، آوای نور، 1373، چاپ دوم ، ص21-20.

[3]نهج البلاغه، نامه 53 «  و الواجب علیک ان تتذکر ما مضی لمن تقدمک من حکومه عادله اوسنه فاضله او اثر نبینا (ص) او فریضه فی کتاب الله، فتقدی بما شاهدت مما علمنا به فیها»

[4]به عنوان مثال اگر شخصی به چزاغ قرمز تکریم می گذارد بخاطر آنست که احساس می کند که جان او را از خطر حفظ می کند.

[5] رک: مائده، آیه 104؛ سوره ی انعام، آیه 142؛ سوره ی اسرا، آیه 36؛ سوره ی احزاب آیه 70؛ سوره ی انبیا ،آیه 24

[6]رک: «پبام امام» ج9 ص493،ذیل نامه 31  «در راهی که ترس وگمراهی در آن می باشد قدم مگذار …»

هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

]]>