راهنمای کامل و جامع دوستی یابی اینترنتی

دانلود پایان نامه

خلاصه کتاب « آیین دوستیابی و چگونگی نفوذ در دیگران» نوشته: دیل کارنگی
در ابتدای این کتاب نویسنده، مردی را مثال میزند که بیش از 033 کارمند برایش کار میکردند اما هیچ یک از آنها از او راضی نبودند؛ او رئیس بدجنسی بود که هیچ وقت به زیردستانش محبت نمیکرد .اما پس از شرکت دردوره آموزشی، و به کار گرفتن توصیههایی که میگفت:« هیچ وقت انتقاد، سرزنش و شکایت نکن.» توانست رابطهای خوب و توام با حس وفاداری با کارمندانش برقرار کرده و دشمنانش را به دوستانی وفادار تبدیل کند و از همه مهمتر اینکه سود شرکتش را نیز بیشتر کند. کارنگی میگوید خانواده این مرد هم او را دوست دارند، اوقات فراغت بیشتری دارد و اساساً توانسته است زندگیاش را تغییر بدهد.
آنچه که بیش از شنیدن داستانهای مربوط به موفقیت شغلی شرکتکنندگان در دورهها، برای نویسنده اهمیت داشت، این بود که بتواند نگاه انسانها را به کل زندگی تغییر بدهد. به این ترتیب فرد میتواست زندگیاش را دوباره شکل دهد و زندگی را صحنه یک کشمکش یا نبرد قدرت نبیند.
دومین فصل کتاب براساس این گفته جان دیوئی شکل میگیرد: مهمترین نیازانسان ، میل به مهم بودن است. نویسنده میگوید از نظر فروید هم مهمترین خواسته انسان این است که فوقالعاده باشد. لیکن میگوید مهمترین نیاز انسان این است که مورد تحسین قرار بگیرد.
نویسنده این کتاب معتقد است که اگر کسی بتواند احساس نیاز به تحسین شدن را درک کند میداند که چطور مردم را خوشحال کند بهطوری که « حتی مرده شور هم از مرگ چنین انسانی ناراحت می-شود.» چنین انسانی میداند که چطور به مردم کمک کند تابهترین ویژگیهایشان را بروز بدهند .
نویسنده این کتاب علاقه زیادی به بیان داستان زندگی افراد موفق در دنیای تجارت داشت. او می-نویسد: چالز شواب اولین مدیر برجستهای بود که توانست با اداره شرکت فولاد ایالات متحده که متعلق به آندرو کارنگی بود یک میلیون دلار در سال درآمد داشته باشد. شواب اعتقاد داشت که علت موفقیت او « صمیمیت در روابط با زیردستان و سخاوتمندی هنگام تعریف از آنها » بود. تحسین کردن پرسنل و رفتار با آنها به طوری که احساس کنند در حوزهای که مشغول به کار هستند فرد خاصی محسوب می-شوند در شیوههای مدیریتی امروز کاملاً طبیعی است، اما این ایده در زمان آندرو و دیل کارنگی کاملاً جدید بود.
در عین حال نویسنده با چاپلوسی مخالف است. در حالیکه تعریف صحیح و بجا از خوبیهای انسان نوعی قدردانی از اوست و نیازمند این است که شما او را کاملا بشناسید، چاپلوسی فقط باعث تکبر فرد مورد نظر میشود. یکی از اثرات تعریف صحیح و بجا، ارزشمندً شدن شما در نظر کسی است که از او تعریف کردهاید، در واقع با این کار ارزش شما هم بیشتر میشود و میتوانید از دیدن یک چهره شاد لذت ببرید و اگر هم در محیط کارتان هستید، باعث میشوید حس همکاری و صمیمیت به جای کسالت و عدم اعتماد وارد محیط شوند .« تحسین خالص و بیریا» که نیازمند دیدن خوبیها و زیبایی-های انسانها است.
در این کتاب به 72 اصل اشاره میشود که بیشتر آنها براساس همین چند اصلی که در اینجا آوردهایم شکل میگیرند. برخی ازاین اصول عبارتند از:
 در دیگران اشتیاق فراوان ایجاد کنید.
 به سایر انسانها توجه نشان دهید.
 بهترین راه برخورد یا مشاجره، دوری از آن است.
 به عقیده دیگران احترام بگذارید. هیچ وقت به کسی نگویید: تو اشتباه میکنی.
 اگر اشتباه کردید، با سرعت و قاطعیت به اشتباهتان اقرار کنید.
 بحث را به شکل دوستانه آغاز کنید.
 در گفتگوها اجازه بدهید طرف مقابلتان بیشتر از شما صحبت کند.
 انگیزههای مثبت داشته باشید.
 به دیگران شهرت و اعتباری بدهید که بتوانند با تکیه بر آنها زندگی خوبی داشته باشند.
نکتههای نهایی
این کتاب با لحن طنزآمیزی نوشته شده است و میتوان گفت در بین کتابهای خودیاری کم نظیر است .طنزی که نویسنده در این کتاب از آن استفاده کرده بسیار ساده است و فقط میتواند آدمهای ساده را بخنداند اما با این حال جذاب است. یکی از اصول مهمی که در کتاب به آن اشاره میشود این است که : « به یاد داشته باشید نام هر انسانی از نظر خودش زیباترین و مهمترین کلمه دنیا است.» این کتاب تا 03 سال دیگر هم مورد توجه خوانندگان خواهد بود زیرا موضوع آن انسان است، چیزی که فکر میکنیم نسبت به آن آگاهی کامل داریم اما در واقع اینطور نیست. قبل از اینکه این کتاب منتشر شود همه فکر میکردند که داشتن یک رابطه خوب با دیگران یک ویژگی طبیعی است؛ یا این توانایی را دارید یا ندارید. اما کتاب آیین دوستیابی به خواننده نشان داد که روابط انسانی یادگرفتنی هستند و میتوان مثل هر مهارت دیگری آنها را کسب کرد. این کتاب یک نکته مهم دیگر را هم به خوانده میآموزد ، نکتهای که در تضاد با شهرت کتاب است: این که تا وقتی واقعاً کسی را دوست نداشته باشیم و به او احترام نگذاریم ، نمیتوانیم روی او تأثیرگذار باشیم.
 بیایید به جای محکوم کردن مردم، سعی کنیم آنها را درک کنیم. بیایید سعی کنیم علت رفتارهای مردم را درک کنیم. این روش، مفیدتر و جالبتر از انتقاد کردن است. با این کار در واقع با مردم همدلی کرده و در برابر آنها از خودتان صبر و مهربانی نشان میدهید.درک کردن همه انسانها یعنی بخشیدن همه آنها
 همیشه به یاد داشته باشید کسانی که با شما صحبت میکنند، به خودشان و خواستهها و مشکلاتشان ، خیلی بیشتر از شما و مشکلاتتان اهمیت میدهند. دندان درد یک انسان خیلی بیشتر از قحطی چین که میلیونها انسان را به کام مرگ کشانده، برایش اهمیت دارد. همین طور جوشی که روی گردن کسی ایجاد میشود و او را ناراحت میکند خیلی بیشتر از زلزله آفریقا برایش اهمیت دارد. دفعه بعد که خواستید با کسی صحبت کنید، این موضوع را به یاد داشته باشید.

واقعاً تلاش کنید که از دید دیگران به دنیا نگاه کنید. وقتی اینکار را انجام میدهید، باعث خوشحالی آنها میشوید و همین باعث میشود که به حرف شما واقعاً توجه کند.
ارتباط خوب و بد
ارتباط به نظر موضوع ساده اي است و همه ما خود را در آن متخصص ميدانيم به هر صورت از زمان کودکي تا به حال حرف زده ايم و معمولا گفت و گو کردن امري طبيعي تلقي ميشود خيلي ساده دهانتان را باز ميکنيد و کلمات پشت سر هم از آن خارج ميشود . وقتي شاد هستيد و خود را به کسي نزديک احساس ميکنيد ،ارتباط برقرار کردن کار دشواري به نظر نميرسد. هم شما احساس خوبي داريد و هم آنها و همه چيز به ظاهر خوب و بي کم و کاست است. اما در شرايط اختلاف، وقتي تضادي مطرح ميشود آنوقت است که بايد مهارت کلامي خود را مورد قضاوت قرار دهيد. در حالت عصبانيت چگونه گفت و گو ميکنيد و يا به جاي آن با اشخاصي که از شما عصباني هستند چگونه حرف ميزنيد؟ با انتقاد چه ميکنيد؟ وقتي طرف شما غير منطقي است و به حرفهاي شما گوش نميدهد چه ميگوييد؟ در شرايط احساس رنجش چگونه ارتباط برقرار ميکنيد؟
کليد صميميت، دوستي و موفقيت در کسب و کار بستگي به اين دارد که با اختلافات خود چگونه روبرو ميشويد. اشخاص در اين زمينه با دشواري زيادي روبرو هستند. اغلب زوجها از طرز برقراري ارتباط موثر بي اطلاعند. دوستان با هم آنطور که بايد حرف نميزنند. اعضاي خانواده هم اغلب آنطور که شايد و بايد مسائل خود را حل و فصل نميکنند.
حتي روانپزشکان که به ظاهر متخصص هستند در ارتباط با هم دشواري دارند.آيا مايليد که در کار برقراري ارتباط از مهارت بيشتري برخوردار باشيد؟ در اين صورت بايد ابتدا ارتباط بد و خوب را تعريف کنيم. هر ارتباط خوب از دو خصوصيت برخوردار است: احساسات خود را آشکارا ابراز ميکنيد و به طرف مقابل هم امکان ميدهيد تا احساسات خود را ابراز نمايد طرز فکر و احساستان را در ميان ميگذاريد و سعي ميکنيد که احساس و انديشه طرف مقابل خود را درک کنيد طبق اين تعريف، نقطه نظرها و احساسات هر دو طرف مهم و ارزشمندند.

درست به همان گونه که ارتباط خوب به مفهوم ابراز وجود و گوش دادن است، ارتباط بد آنچنان ارتباطي است که شخص از طرح آشکار احساسات خودداري ميکند و به سخنان طرف مقابل گوش نميدهد.
بحث و جدل و حالت تدافعي گرفتن نشانه هاي ارتباط بد هستند. ممکن است بدون درک احساسات طرف مقابل، در مقام ضديت با او حرف بزنيد. ممکن است اين پيام را فرافکن بکنيد که: “به حرف تو علاقه ندارم. تنها ميخواهم حرف خودم را زده باشم و اصرار دارم که تو آن را ازمن بپذيري.”
نشانه ديگر ارتباط بد انکار احساسات و به نمايش گذاشتن غير مستقيم آنهاست. ممکن است نيش دار و طعنه آميز حرف بزنيد . اين حالت را اصطلاحا “پرخاشگري انفعالي” مينامند. پرخاشگري پويا هم ارتباط خوبي نيست. فهرست خصوصيات ارتباط بد، در حکم راهنمايي است که هنگام ارتباط بايد از آن پرهيز کنيد.

ويژگيهاي ارتباط بد
حقيقت: اصرار ميکنيد که حق با شماست و طرف ديگر اشتباه ميکند
سرزنش: تقصير را به گردن طرف مقابل مي اندازيد
شهادت: مدعي هستيد که يک قرباني بي گناهيد
تحقير: طرف مقابل را به صرف اينکه مطابق ميل شما کار نميکند سرزنش ميکنيد
توقع: بي آنکه خواسته خويش را مطرح کنيد خود را شايسته برخورد بهتر ميدانيد
درماندگي: تسليم ميشويد . روزنه اميدي نميبينيد
انکار: عصبي و رنجيده خاطر هستيد و اندوه خود را انکار ميکنيد و حال آنکه وضع ظاهر شما درست خلاف آن را نشان ميدهد
پرخاشگري انفعالي: يا حرفي نميزنيد يا لحن طنز و تمسخر داريد. در اتاق را به هم ميکوبيد و خارج ميشويد
سرزنش خويشتن: به جاي برخورد با مسئله،طوري رفتار ميکنيد که انگار آدم بد وحشتناکي هستيد
کمک کردن: به جاي توجه به افسردگي، رنجش يا خشم طرف مقابل ميخواهيد با حل مساله به او کمک کنيد
طعنه: کلمات يا لحن صداي شما از خصومت يا تنش حکايت دارند که نميخواهيد آنرا آشکارا بازگو کنيد
قرباني کردن ديگران: معتقديد که گرفتاري از ناحيه طرف مقابل شماست و تقصيري متوجه شما نيست
حالت تدافعي: هرگونه تقصير خود را کتمان ميکنيد و مدعي ميشويد که کار شما بي اشکال است
يک ارتباط خوب هم از دو خصوصيت برخوردار است که عبارتند از:
احساسات خود را مستقيما ابراز ميکنيد و به احساسات طرف مقابل هم توجه مي کنيد.
راهنماي برقراري ارتباط سالم با ديگران و دوست يابي :
۱- راز دوستي در تفاوت قائل شدن ميان دوستان است . صداقت را به چاپلوسي و صميميت را به لبخندهاي تصنعي ترجيح بده.
۲- راز دوستي آن است که براي يافتن دوستان صميمي بايد اول خودت يک دوست باشي.
۳- راز دوستي در توقع نداشتن از ديگري است نسبت به ديگران آزاده رفتار کن
۴- راز دوستي در قسمت کردن شادي ها با ديگران است.
۵- راز دوستي در اين است که بيشتر گوش کني تا ديگران را وادار به شنيدن کني.
۶- راز دوستي در اين است که در خوشبختي ديگران نه فقط با حرف بلکه با عمل سهيم باشي.
۷- راز دوستي در دوست داشتن بي قيد و شرط ديگران است
۸- راز دوستي در اين است که دوستانت را تحسين کني بي آنکه بدانند چه احساسي نسبت به آنها داريد.
۹- راز دوستي در اين است که دوستانت را همان طور که هستند بپذيري و سعي نکني آنها را به دلخواه خودت باز آفريني کني.
۱۰- راز دوستي ار اين است که حالات خوب و بد خود را به ديگران تحميل نکني, اما به آنها فرصت دهي که احساس خود را بيان کنند.
۱۱- راز دوستي در اين است که نياز هاي ديگران را مقدم بر نياز هاي خودت بداني
۱۲- راز دوستي در اين است که هرگز اشتياق دوستانت را نسبت به مسائل مختلف تحقير نکني
۱۳- راز دوستي در محترم شمردن است. به حقوق و ديدگاه هاي دوستت احترام بگذار
۱۴- راز دوستي در اين است که تغيير حالات خود را با خوشرويي و حسن نيت بپذيري
۱۵- راز دوستي در اين است که محبت را نه تنها با کلام بلکه با نگاه و لحن صدا نيز ابراز کني.
۱۶- راز دوستي در اين است که دوستان را در آرزوها و اهدافت سهيم کني, نه اين که فقط با آنها وقت بگذراني
۱۷- راز دوستي در اين است که هنگام صحبت با دوستان حواست کاملا جمع آنها باشد.
۱۸- راز دوستي در اين است که همواره افکار مثبت در سر داشته باشي. خصوصا هنگام بروز سوء تفاهمات.
۱۹- راز دوستي در اين است که هرگز دوستانت را قضاوت نکني بلکه همواره نکات مثبت آنها را ببيني.
۲۰- راز دوستي در اين است که دائما ديگران را سرزنش نکني بلکه مزاياي مثبت کار درست را صادقانه بيان کني.
۲۱- راز دوستي در اين است که از سعادت دوستان شاد باشي و هرگز وضعيت خود را با بدبيني با وضعيت آنها مقايسه نکني.
۲۲- راز دوستي در اين است که در غم و ناراحتي دوستانت شريک باشي و به آنها دلگرمي بدهي
نه اين که به آنها دلگرمي بدهي نه اين که با ابراز احساسات نادروست ناراحتي شان را تشديد کني.
۲۳- راز دوستي در اين است که حامي حقوق دوستت باشي حتي اگر ناچار شوي به اشتباه خود اعتراف کني.
۲۴- راز دوستي در معتمد بودن است. روي حرفت بايست به قولت عمل کن و به تعهدت پايبند باش.
۲۵- راز دوستي در اين است که در معاشرت با جمع رشد کني و آگاهي ات را افزايش دهي
۲۶- راز دوستي در اين است که روابط خود با دوستانت را به روابطي استثنايي تبديل کني.
۲۷- راز دوستي در صدر قرار دادن عشق خداوند است
۲۸- راز دوستي در اين است که با موهبت دوستي عشق به خداوند را در خودت ايجاد کني.
۲۹- راز دوستي در اين است که به تنش هاي موجود در رابطه ات بها ندهي و دست به کاري بزني که موجب تقويت دوستي شود.
۳۰راز دوستي در صميميت است. براي دوستانت يک دوست واقعي باش حتي زماني که با تو بد مي کنند.
ويژگيهاي دوست خوب
دوستان خوب يک سري ويژگي دارند که آنها را از ديگران متمايز مي کند و سبب مي گردد دوستان بيشتري در کنار خود داشته باشند. بنابراين با تغيير رفتار خود به جرگه اين افراد بپيونديد.
۱- يک دوست خوب حرفهايي که به صورت محرمانه به وي زده شده است را نزد خود نگه داشته و راز دار شما مي باشد.
۲ وقت شناس بوده و در قرار ملاقات ها و يا ميهماني ها قابل اطمينان بوده و سر موقع حضور مي يابد.
۳ يک دوست خوب به موفقيت موفقيت و يا دوستان شما حسادت نمي ورزد.
۴ يک دوست خوب هنگامي که دچار بيماري و کسالت مي گرديد با شما تماس گرفته و حالتان را جويا مي شود وبه عيادت شما مي آيد.
۵ وي مي داند که چه زماني صحبت و چه زماني سکوت نموده تنها گوش دهد.
۶ هنگامي که حالتان مساعد نبوده و يا دل و دماغ کاري را نداريد و پکر هستيد وي از شما دلخور نمي شود.
۷ اگر شما به فضاي بيشتري نياز داشته باشيد و يا مي خواهيد تنها باشيد آنها اين رفتار شما را طرد شدگي تلقي نکرده و دلگير نمي شوند.
۸ يک دوست خوب همه چيز هاي بدتان را تحميل مي کند.
۹ وقتي نظر او را در مورد مسئله اي جويا شويد با جان و دل و صادقانه نظرات و عقايد خوشد را در اختيارتان قرار مي دهد و حتي اگر به نصايحش نيز عمل نکنيد ناراحت نمي شود.
۱۰ وي با شما مي خندد گريه مي کند و کارهاي ماجراجويانه انجام مي دهد اما به ديگران چيزي در مورد آنها نمي گويد.
۱۱ پيش از سر زدن به منزلتان شما را مجبور نمي کند که خانه را تميز کنيد
۱۲ وي اجازه نمي دهد کسي پشت سر شما و در غياب شما در موردتان بد گويي کند و به دفاع از شما خواهد پرداخت.
۱۳ شما را به کارهاي ماجراجويانه رشد دهنده و پيشرفت در کار تشويق خواهد کرد.
۱۴ هنگامي که خودروي شما دچار نقص فني گردد شما را به مقصدتان خواهد رساند.
۱۵ روز تولدتان هميشه به يادش بوده و اگر برنامه خاصي براي آن روز تدارک نديده باشيد شما را به بيرون برده و برايتان کيک سفارش مي دهد.
۱۶ دوست خوب از شما انتظار ندارد که اتوماتيک وار با عقايد وي در خصوص مسائلي همچون مد لباس باشيد. و به عقايد شما حتي اگر بر خلاف عقايدش باشد احترام مي گذارد.
۱۷ هيچ گاه شما را نزد ديگران خرد و تحقير نکرده بلکه همواره به شما احترام مي گذارد و در حضور ديگران از شما تعريف مي کند.
اگر دوستي را سراغ نداريد که با شما اينگونه رفتار کند شايد يک دليل آن اين باشد که شما نيز با آنان چنين رفتاري تا به حال نداشته ايد.

پژوهش دانشگاهی :

به طور كلي كارشناسان معتقد بودند كه : ننياز به همصحبتي و تخليه رواني و وجود فاصله بين جوان و خانواده و همچنين محدوديت هاي موجود در روابط دختر و پسر و سهولت ايجاد ارتباط از طريق اينترنت از عوامل موثر در شكل گيري اين روابط از طريق چت مي باشد .
از كاركردهاي مناسبي كه اين كارشناسان برشمردند عبارت بودند از : يافتن افرادي كه در ارتباط با موضوعاتي كه براي فرد مهم است وارد مباحثه مي شوند . سرگرمي و تجربه اين ارتباطات در فضاي مجازي شايد زمينه اي براي هوشياري او در فضاي واقعي است .
و نظر يكي از كارشناسان درد تضاد با ديگر كارشناسان بود : آقاي عليزاده معتقدند كه از بيخ و بن مزخرف است ولي آنها منع افسد به فاسد ميكنند . عفت چشم را نمي دانند و مباني ديني محكمي نيز ندارد .
4-2 مقاله :
اين مقاله توسط نازنين هنر پروران و ژاله رفاهي نوشته شده از سايت W W W. WIT.IR( مقاله ) گرفته شده است .
موضوع : زمان و پيامدهاي روانشناختي چت و دوستيابي اينترنتي :
مركز آمار ايران جهان در فوريه 2005 تعداد كاربران اينترنتي در ايران را چهار ميليون و هشتصد هزار نفر اعلام نمود كه 47% اين رقم را زنان و دختران ايراني تشكيل مي دادند .
62% دختران ايراني بطور متوسط 11 ساعت در هفته چت كرده و حداقل 30% نيز 20 ساعت در هفته مشغول چت كردن و دوستيابي مي باشند .
روش پژوهش : اين مطالعه توصيفي بصورت مقطعي با هدف كلي تععين ميزان فراواني ، تنوع كاربردي و بررسي پيامدهاي روانشناختي استفاده از چت در شيراز در كاربران زن انجام گرفته گرديد . جامعه پژوهش را زنان كاربر شهر شيراز تشكيل مي دادند. كه پس از يك مطالعه آزمايشي با اطمينان 95% و با استفاده از فرمول آماريتعداد نمونه ها برآورد و 258 نفر از كاربر زن مراجعه كننده و به 5 كافي نت در شيراز در طول مدت 6 ماه بطور تصادفي انتخاب و بوسيله پرسشنامه ايكه متناسب با اهداف طراحي شده بود ، مورد بررسي قرار گرفت .
از ميان 238 پاسخگو در فاصله سني48-16 سال كه اكثر مجرد ( 88% ) و دانشجو
( 78% ) بودند .68%30-10 ساعت در هفته آن لاين بوده كه 62% هر روز چت ميكردند . بيشترين ميزان استفاده كاربران ار اينترنت به ترتيب چت (72%) ، پست الكترونيك (62%)، سايت هاي پرونو(32%) ، يافتن اطلاعات علمي (50%) و بازي يارانه اي (6%) بود . انگيزه كاربران از چت به ترتيب عبارت بود از : دوست يابي (82%) ، سرگرمي(74%)، ازدواج(41%) فرار از مشكلات (33%) كنجكاوي نسبت به جنس مخالف(31%) ،در 47%كاربران دوستان اينترنتي آنان بيش از دوستان واقعي شان بوده ، 32% علاقه مند به چتهاي شهواني بودند ، 43% روابط اينترنتي آنان به روابط حقيقي مبدل شده بود و 18% با دوستان اينترنتي خود روابط جنسي داشتند . 78% در صحبت هاي اينترنتي خود اطلاعات نادرست به طرف مقابل داده بودند و47% بدليل اعتماد به اطلاعات گرفته شده از اتاقهاي چت دچار مشكل شده بودند . در مورد اثرات روانشناختي اين نتايج بدست آمده :
38% براي بدست آوردن رضايت خاطر بايد وقت بيشتري را پاي اينترنت مي ماندند . 43% در هنگام استفاده از اينترنت گذشت زمان را احساس نمي كردند . 66% هنگام قطع ارتباطي دچار افسردگي و عصبانيت مي شدند ، 78% از ساعت خواب و استراحت خود براي اتصال به اينترنت استفاده مي نمودند .26% ارتباط در چت روم را به ارتباط حقيقي ترجيح مي دادند . 32% به دليل استفاده از اينترنت از انجام مسوليت هاي شغلي و تحصيلي بازماند بودند . 12% چت كنندگان زنان خانه دارمتاًهل بودند كه علت روي آوردن به اين فناوري را به ترتيب نارضايتي از همسر، انتقام از همسر و سرگرمي ذكر نمودند .معمولاً افرادي كه از ضعف شديد در روابط اجتماعي رنج مي برند، به ارتباط با اينترنت پناه مي برند . ارتباطات در اتاق چت ، فرصتي را براي فرد فراهم مي آورد كه خودش نباشد و يا كسي كه دوست دارد باشد . اين تغيير شخصيت در دنياي مجازي راهي براي گريز از واقعيتها بوده و براي مدت محدودي فرد از نظر رواني تخليه مي گردد . برخي از محدوديتها ي رايج نسبت به زنان از جاهاي ديگري مانند چت رومهاسرباز زده است و چت بعنوان جايگزين كمبود زنان ايراني انتخاب و در حال گسترش است.
در اين فصل در ارتباط با چهارچوب نظري تحقيق بحث مي كنيم و نظريه هايي كه به موضوع تحقيق بررسي ما نزديكتر است را ذكر مي كنيم ، نظريه ها به تحقيق جهت داده و نشان دهنده اين است كه از كدام جهت بايد حركت كرد . در اين پژوهش از نظريات مختلف جامعه شناسان بهره گرفته شده و نيز از دو نظريه انباشت و نظريه پذيرش نوت زني استفاده شده است .
1-3 گيدتر: اظهار مي دارد كه امروزه در شرايط نوگرايي غيرارادي ،در بيشتر جنبه هاي روزمره تئوريهاي اساسي وجود دارند .كه براي شخصيت ، به عنوان طرحي نمادين ، پي آمدهاي مهمي داشته است . دست كشيدن از قدرت هاي بي چون و چرا به اين معني است كه در هر لحظه زماني، افراد نمي توانند دوباره شيوه ادامه طرح شخصيتي خود پاسخ روشني ارائه دهند . سيستم هاي ارجاع دروني همواره مورد ترديدقرار گرفته ، ضعيف شده و گاهي از هم مي پاشند . ( اسلوين ، 1380، ص146،145 )
زندگي در جهان نوگرايي نوين مستلزم آن چيزي است كه گيدتر در كتاب نوگرايي و هويت فردي خود از آن به عنوان چهار « معضل شخصيتي » ياد مي كند اگر افراد بخواهند به روايتي متجانس از شخصيت خويش دست يابند . بايد درباره اين چهار معضل تصميم گيري نمايند :
1) وحدت در برابركثرت : در نوگرايي كثرت نيز نوعي وحدت است .
2 ) ضعف در برابر تصاحب : ما به شدت به اثبات حكمي كلي نياز داريم ، چرا كه با آمدن موسسات نوين اغلب افراد نسبت به زمان هاي قبل ، احساس ضعف بيشتري مي كنند … همه انواع سلب مالكيت ها لزوما به مالكيت دوباره نمي انجامد .
3 ) در شرايط نوگرايي غيرارادي ، هيچ اقتدار تعيين كنده اي ، جز جمعي مدعي قدرت ، وجود ندارد .
4 ) تجربه شخصي در برابر تجربه شيئي :بحث درباره شخصيت ، با نوگرايي آغاز شد اما در موقعت هاي مختلف از اثرات استانداردشدن محصولات سرمايه داري تاثير پذيرفت . گيدتر به اين تنيجه رسيد كه:
« نظارت بر تغيير در سبك زندگي ، مستلزم پيكار با جهان اجتماعي بيرون ، و نه فرار ازآن است » تا زمانيكه اينترنت اين معضلات شخصيتي را تشديد مي كند . هنوز بايد ، بيش از گذشته پيكار كرد . اين پيكار مسلزم توسعه مهارتها و راهبردهايي است كه به صورت فعال ، تهديدات بي هدفي كه و واپس زدگي را خنثي ميكند .(اسلوين ، 1380 ص146 و 147 )
2-3 به اعتقاد آبگرن هر تكنولوژي جديد (در آن روز ها عمدتاً تلفن و اتومبيل) فاصله اي در جامعه ايجاد خواهد كرد چون به هر حال هستند كه مي تواننداين وسايل تجملي را خريداري كنند و ديگراني كه قادر به خريد آن نيستند نوآوريهاي تكنولوژيك سبب خواهد شد تا هميشه عده اي از ديگران عقب بمانند . ( هسنون- رولا-1381 )
3-3 گيدتر توصيف مي كند : جهاني شدن ، آرامشس دوباره زمان و مكتني است كه فعاليت از راه دور آن را تسهيل كرده است . در ابتدا و همانطور كه گيدتر استدلال
مي كند، به نظر مي رسد كه جهاني شدن فرايندي بيروني است كه توسعه تعاملات هدف اج را در بر دارد . زندگي روزمره ما از آن تاثير پذيرفته اما در فاصله دوري از آن قرار دارد . امروزه جهاني شدن مسئله دروني تاثيرگذاري است كه به روش هاي مختلف با خصوص يترين چيزهاي زندگي ما نيز ربط مي يابد .( اسلوين ،1380 ، 182)
4-3 به نظر تامپسون ، شبكه هاي نوين ارتباطي نه تنها امكان بررسي جهاني و مرئي شدن جهاني را افزايش مي دهد . بلكه امكان بازپرسي متقابل را نيز فراهم مي آورند.
( منبع قبلي 182 )
5-3 تامپسون خاطر نشان مي سازد ، ادبيات جهاني شدن فرهنگي به طور گسترده بر تحقيقات رسانه هاي ارتباطي تاثير مي گذارند . دو مسئله اي كه به طور برجسته در تحليل تامپسون مطرح است : اول مسئله صنعت فرهنگ ماكس؟؟؟ و تئودورآدورنو و دوم مسئله امپرياليزم فرهنگي كه هربرت شيلر آن را مطرح كرده است .
(اسلوين،1380، 183)
6-3 ايزومي آيزو : با وجود اينترنت ظاهراً فرهنگ هاي فرد مي توانند خود را عرضه كنند . ايزومي آيزو بعنوان متخصص ارتباطات بين فرهنگي در ژاپن اشاره مي كند كه اينترنت عرصه اي جهاني فراهم آورده است تا ظاهراً فرهنگ هاي خرد … كه به رسانه هاي جمعي يا اقتصاد جمعي توجهي ندارند شكل گيرد . او ادامه ميدهد كه در برخي از كشورهاي در حال توسعه اكنون افراد نه تنها براي دستيابي به دانش يا اطلاعات در كشورهاي پيشرفته بلكه براي اشتراك و تبادل اطلاعات خود با ديگران خيز برداشتنه اند . ( اسلوين ،189،1380 )
نكته مهم درباره اين گونه نظريه ها اين است كه درستي آنها در يك مدت طولاني و با جمع آوري اطلاعات بسيار ثابت مي شود و فقط متكي به تاييد شواهد پژوهشهاي تجربي نيست . هنوز هم آنچه گفته شده در حد نظر و حدس است ، تاثيرات قدرتمند رسانه ها وقتي آشكار مي شود كه با مشاهدات دقيق و بررسي تاريخ حوادث و گرايش هاي متنوع در اين زمينه تكميل گردد .(612)
7-3 نظريه انباشت: ( Accumulation theory ) روي هم انباشتگي تاثيرات جزيي
يك راه براي درك تاثيرات باند مدت رسانه ها بر جامعه آن است كه معيارها و شرايطي را كه بايد همراه با تاثيرات جزيي فراهم باشند ، تا اينكه اين تاثيرات با هم جمع شوند ، بررسي كنيم . سه شاخه اصلي بايد فراهم باشند تا پديده انباشت و يا جمع تاثيرات كوچك حادث شود و بتوانيم توضيح دهيم كه چگونه اين تغييرات كوچك موجب تحولات عظيم در دراز مدت مي شوند .اول ك رسانه ها بايد به صورت تكراري روي مسئله اي تمركزداشته باشند. دوم : رسانه ها بايد در اين كارشان پيگير و همسو باشند و كم وبيش تفسير و توضيح مشابهي از قضيه ارائه دهند . سوم : رسانه هاي متنوع و مهم نظير روزنامه ها ، راديو، تلويزيون و مجلات بايد در واقع فعاليت هاي يكديگر را تقويت كنند و مكمل تعهدهايشان در اين زمينه باشند . به طور كلي نظريه انباشت درواقع نشان دهنده و تشريع كننده علل تغييرات اجتماعي و فرهنگي در جامعه است كه در نتيجه نفوذ وسايل ارتباط جمعي و انباشت آثار جزيي بوقوع پيوسته است . نتيجه نهايي مي تواند حقيقتاً راوي تغييرات شگرفي باشد كه به دليل نقش ظاهراً ناپيدا ولي به هر حال پرقدرت رسانه ها در جامعه اتفاق مي افتد . اين تاثيرات وقتي حادث مي شوند كه رسانه ها مكرراً بر موضوع خاصي تمركز پيدا مي كنند و آنها را نسبتاً از طريق پايداري توضيح مي دهند و. شاخه هاي مختلف رسانه اي نيز يكديگر را در اين راه همياري و تقويت مي كنند . (ملوين و فلور / انتشارات دانشكده صدا و سيما / 619 )
8-3 نظريه پذيرش نوسازي : نقش رسانه ها Adoption of Innovtion Theory) )
منبع اغلب نوسازي ها در واقع اختراعات هستند ، حتي اگر اين اختراعات از جوامع ديگري به عاريت گرفته شوند ، اختراع روندي است كه طي آن شخص يا گروهي ، عناصري را كه قبلاً در متن فرهنگ جامعه وجود داشته است ، در كنار هم قرار مي دهد و از تركيب آنها در واقع يك نوع اختراع و در نتيجه نوسازي ارائه مي كند . بصورت كاملاً آشكاري ، مردم هر نوع نوآوري را به محض آنكه عرضه شد قبول نمي كنند ، حتي اگر قبول آن منطقي و به نفعشان باشد ، در واقع در اينجا نيز روند انباشت كار مي كند . بدين معني كه به تدريجح و با جمع آثار جزيي تبليغات ، استفاده از آن شروع مي شود . وسايل ارتباط جمعي در واقع ايجاد آگاهي مي كنند ، گسترش اطلاعات از طريق رسانه ها و قبول و پخش نوآوري ها داراي ارتباط نزديكي با يكديگر هستند . در جوامع قديمي قبول نوآوريها بدون وجود رسانه ها انجام مي شد . در واقع اطلاعات سينه به سينه نقل قول و موجب گسترش استقبال از نوآوريها مي شود . (ملوين دلور / ج دوم / 623 )

(فصل 3 ) روش شناسي پژوهش :
مقدمه : در اين فصل به ويژگي هاي روش شناسي تحقيق مي پردازيم كه شامل روش شناسي تحقيق ، جامعه آماري و حجم نمونه شيوه انتخاب نمونه ،روش گردآوري سوالات تحقيق و فرضيات ، متغيرهاي پژوهش و تعريف عملياتي متغيرها مي باشد .
1- روش تحقيق :
روش تحقيق در اين پژوهش ، پيمايش است . اين روش متداولترين روشي است كه در تحقيقات اجتماعي به كار مي رود . پيمايش يعني جمع آوري اطلاعات بعنوان راهنمايي علمي توصيف يا پيش بيني و يا به منظور تجزيه تحليل روابط بين برخي متغيرهاست . اين تحقيق از نظر معيار وسعت (كلان ،ميانه ، خرد) درسطح خرد است و از لحاظ سطح تحقيق از نوع توصيفي مي باشد .
2- جامعه آماري و حجم نمونه :
جامعه آماري اين پژوهش شامل 50نفر از دانشجويان دانشگاه غيرانتفاعي خيام شهر مشهد مي باشد .
3- شيوه انتخاب واحد نمونه : از ميان دانشجويان حاضر در دانشگاه خيام در مقطع كارشناسي بطور تصادفي انتخاب و پرسشنامه ها بين دانشجويان اين كلاسها توزيع شده است .
4- روش گرد آوري : ابزار اصلي جهت جمع آوري در اين پژوهش پرسشنامه است كه توسط محقق ساخته شده و شامل 22 سوال مي باشد .
فصل 5 : فرضيات تحقيق
1-5 فرضيات بدست آمده از تحقيق :
1- هر چه ميزان آزادي عمل جوانان در خانواده بيشتر باشد در نتيجه تمايل فرد به سمت اينترنت و چت بيشتر خواهد بود .
2- روابط اجتماعي فردكمتر و ضعيفتر باشد كشش فرد به چت و برقراري روابط مجازي افزايش مي يابد .
3- ميزان اعتماد به نفس كمتر فرد موجب گرايش فرد به درستي هاي اينترنتي بيشتر است .
4-تاثير گروه همسالان باعث تحريك حس كنجكاوي فرد و گرايش به سمت اينترنت مي شود .
2-5 : نظريه : به اعتقاد گيدتر جهاني شدن ،آرايش دوباره زماني و مكاني است كه فعاليت از راه دور آن را تسهيل كرده است .جهاني شدن فرايندهاي بيروني است كه توسعه تعاملات اجتماعي را در دارد و زندگي روزمره ما ازآن تاثير پذيرفته است . ( اسلوين ، 1380 ، 182 )
3-5 فرضيه هاي استخراج شده از اين نظريه :
1- جهاني شدن باعث افزايش تعاملات اجتماعي مي شود .
2- شكل گيري خاصي زمان و مكان باعث تسهيل فعاليت هايي با فاصله زياد گرديده است .
3-5 متغيرهاي پژوهش :
متغير وابسته اين پژوهش بررسي ميزان دوستيابي اينترنتي ميان جوانان 30-18 ساله است و متغيرهاي مستقل شامل آزادي خانواده ، تحصيلات ، ميزان اعتمادبه نفس ، جنسيت ،گروه همسالان ، روابط اجتماعي فرد مي باشد .
4-5 تعريف عملياتي :
تعريف عملياتي متغيرها در جدول زير نوشته شده .
متغير مستقل شاخص سوالات سطح سنجش
تحصيلات
آزادي خانواده
گروه همسالان
وابستگي عاطفي
روابط اج
جنسيت مدرك

درد دل كردن

زن / مرد
ميزان تحصيلات شما چقدر است ؟
آزادي شما در گرايش شما به چت چقدر نقش دارد؟
تاثير گروه همسالان در ايجاد انگيزه به سمت چت چه ميزان است ؟
تمايل شما با درد دل كردن با والدينتان چقدر است؟
برخورد شما با افراد از محيط خانواده چگونه است ؟ ترتيبي
ترتيبي
ترتيبي
ترتيبي
اسمي

متغير وابسته سوال سطح سنجش
ميزان دوستيابي اينترنتي دانشجويان30-18 ساله علت گرايش شما به سمت دوستيابي هاي اينترنتي چيست ؟ ترتيبي

بنام خدا

شماره پرسشنامه: ساعت تكميل پرسشنامه: تاريخ / /1387
با سلام
پاسخگوي گرامي در پي تحقيقي با عنوان بررسي عوامل موثر در دوستيابي هاي اينترنتي ( چت ) بين جوانان 18-30 ساله از شما خواهشمند است با پاسخگويي صحيح به سوالات پرسشنامه مرا در ارائه اين پژوهش ياري فرماييد .لازم به ذكر است اين تحقيق فقط جنبه پژوهشي دارد ودر هيچ زمينه ديگري مورد استفاده قرار نمي گيرد . با تشكر از اينكه وقت شريفتان را در اختيار بنده قرار داديد .
دانشجویان كار شناسي علوم اجتماعي/ دانشگاه تهران شرق- قیامدشت
1-جنسيت مرد زن
2- تحصيلات كارداني كارشناسي كارشناسي ارشد
3-آيا شما به اينترنت دسترسي داريد؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
4-از وضعيت دسترسي به اينترنت رضايت داريد؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
5-در هفته چقدر از اينترنت استفاده مي كنيد ؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
6-چقدر به برقراري روابط اينترنتي(چت)علاقه منديد؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
7-در هنگام چت چقدر از چت روم هاي عمومي استفاده مي كنيد؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
8-شما چقدر از چت روم هاي خصوصي استفاده مي كنيد؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
9- در روز چقدر از زمان خود را صرف چت مي كنيد ؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
10- در هنگام چت چقدر از شكلك هاي موجود استفاده مي كنيد ؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
11- تعداد دوستان اينترننتي شما چقدر است؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
12- شما تا چه حد با دوستان اينترنتي خود در خارج از نت ارتباط داريد ؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
13- برقراري روابط اينترنتي تا چه حد نياز شما را به دوستيابي را برطرف مي كند ؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
14- چقدر نسبت به روابط اينترنتي (چت) كنجكاوي داريد؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
15- چقدر در روز را صرف بودن در كنار دوستانتان مي نماييد ؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
16- شما چقدر به همراه دوستانتان به تفريح مي رويد؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
17- تا چه حد در جشن هايي كه توسطدوستانتان برگزار مي شود شركت مي كنيد ؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
18- تا چه حد از بودن در كنار دوستانتان احساس آرامش مي كنيد ؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
19-آيا شما با دوستانتان درد دل مي كنيد ؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
20- اگر به مشكلي برخورد كنيد از دوستان خود كمك ميگيريد؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
21- اگر به مشكلي برخورد كنيد تا چه حد با والدينتان مشورت مي كنيد؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد
22- تا چه حد با مادر خود درد دل مي كنيد ؟
خيلي كم كم زياد خيلي زياد

فصل ششم : ضمائم
سوالاتي كه كارشناسان پاسخ گفته و در بخش نظريات پاسخ ها آورده شده
به نام خدا
با سلام و خسته نباشيد
كارشناس محترم
موضوع تحقيق بنده بررسي عوامل موثر بر دوستيابي اينترنتي بين دانشجويان 30-18 ساله است . قصد دارم ابتدا نظرات كارشناسان اين حوزه را جمع آوري و دسته بندي كنم . از شما خواهشمندم به سوالات زير پاسخ دهيد . ضمناً بعد از جمع آوي نظرات شما و كارشناسان آنها رادسته بندي و دوباره خدمت شما تقديم مي كنم .
1- به نظر شما ميزان استفاده از امكان چت (گفتگو) در اينترنت در ميان جوانان بيشتر از ميزان طبيعي آنهاست ؟ اگر بله چرا ؟
2- به نظر شما چه عوامل فردي و اجتكاعي در گرايش جوانان به دوست يابي به وسيله چت موثر است ؟
3- فكر مي كنيد دوست يابي در چت چه كاركردهاي مناسب و نامناسبي دارد؟

موضوع مصاحبه : نگرش افرادنسبت به chat
آقاي الف دانشجوي طراحي صنعتي دانشگاه علمي – كاربردي 26 ساله و ساكن شاهرود كه تعميركار كامپيوتر مي باشد .
وي از سن 18 سالگي با چت آشنا شده و تا كنون كه 26 ساله و داراي نامزد مي باشد باز هم چت ميكند . تعدادAdd ليست در حال حاضر 55 نفر مي باشد و از چت لذت مي برد. ولي الان با بالا رفتن سن به اين نتيجه رسيده كه چت كردن را بي فايده و بيهوده و براي گذران وقت مي داند.
در اين راستا دوستي هاي زيادي را از طريق چت داشته و سپس بدنبال آن آشنايي هاي تلفني كه پيش مي آيد، دارد. در حال حاضر با 4 نفر همزمان دوست تلفني است و ارتباط دارد.
وي چت روم را محلي براي آشنا شدن و ارتباط هاي دوستانه سالم كه معمولاً ميان دو جنس مخالف بدليل كشش و جاذبه اي كه ميان آنها برقرار است مي داند.
اماوي اظهار داشت كه ارتباط از طريق chat بين خانواده هاي ايراني جانيفتاده و آن را خطر آفرين مي دانند. در صورتي كه با استفاده صحيح و نظارت خانواده مي توان دوستان خوبي در هر كجاي دنيا داشت.
وي با بيان اين مطلب كه خود داراي دوستان زيادي در شهرهاي مختلف كشور دارد ( چه پسر و چه دختر) و حتي با يكي از آنها كه اهل تهران و آقا مي باشد به واسطه همين chat ارتباط خانوادگي برقرار شده.