روانشناسی در مورد انواع آگاهی از خود

علمی

مشخصه های ظاهری مانند (چهره، چاق و لاغر بودن، قد و تناسب اندام و ..)
۲ – خود جنسی : تصور یا برداشتیه که هرکی از هویت جنسی (مرد یا زن بودن) و تمایلات جنسی خود داره .

۳ – خود اجتماعی : به تصوری که فرد از جایگاه اجتماعی خود داره میگن.
بقیه ما رو چیجوری می بینن؟ چیجوری در گروه ها ظاهر میشیم؟ چه نقشایی باید در اجتماع داشته باشیم ؟ پایگاه اجتماعی ما چیجوریه؟ کمرو و خجالتی یا فردی با نفوذ هستیم؟ بقیه با ما چیجوری هستن؟ ما با بقیه چیجوری هستیم ؟ و …
۴ – خود الهی : تصور شخص از اعتقاداتشه که معمولاً به زندگی و باورهای مذهبی اون معنا می بخشه. مثلاً به نیروی ماورای طبیعت باور داریم؟ مذهبی هستیم ؟ به زندگی پس از مرگ فکر میکنیم ؟ …

۵ – خود تاریک : جنبه خاصی از خوده که در برگیرنده اسرار ماست. چون دوست نداریم معلوم شه معمولاً انرژی زیادی واسه نگهداریش مصرف می کنیم.

۶ – خود رویایی : اون بخشی از ماست که می خوایم به اون برسیم. دائم در این فکر هستیم که چیجوری به نظرمی آییم؟ با نگاه به زندگی بقیه، خودمون رو با اونا مقایسه می کنیم ، بعد تو ذهن خود تصویری از خود می کنیم که دوست داریم اون باشیم، به اون خود رویایی می گن .

۷ – خود واقعی : داخلی ترین بخش وجود ماست که اون رو خوب می شناسیم ولی افراد محدودی از اون آگاه هستن. ممکنه اون رو از بقیه مخفی کنیم، چون نگرانیم از این که اگه بقیه خود واقعی ما رو بشناسن، ممکنه علاقه شون رو به ما از دست بدن ( رضایی ، ۱۳۸۷ ) .

 

 

۵  ۲ : عوامل مؤثر در رشد خودآگاهی

۱- پذیرش خود : خودمون رو با تموم نقاط قوت و ضعفمون قبول کنیم و دوست داشته باشیم. ً عوامل زیادی در چگونگی قبول کردن خود به همون شکل که هستیم نقش داره. اما یکی از عوامل مؤثر، قبول کردن اشتباهائیه که از ما سر می زنه.

۲- پذیرش بقیه : به معنی پذیرش آدما به همون شکلی که هستن. با همه شباهتا و تفاوتای بین فردی. به نظر می رسه دو عامل پایه ای که همه تفاوتا از اون نشأت می گیرن عبارتند از تفاوتای ژنتیکی و توارثی و محیطی که هیچ دو نفری رو نمیشه به طور کاملً مثل هم پیدا کرد.

۳- قبول مسئولیتا : با قبول مسئولیتا شما قدم بسیار مهمی در رشد اعتماد به نفس خود و رسیدن به خودآگاهی بیشتر ورداشته اید. قبول مسئولیت و درگیر شدن با مسائل مربوط به اون باعث می شه که به نقاط قوت و ضعف خود بیشتر پی ببریم. یکی از بزرگ ترین این مشکلات ترس از شکست و اشتباه کردنه ( نوری قاسم آبادی و محمدخانی ، ۱۳۷۹ ) .

اعتماد به نفس

۴- فرصتی جفت و جور کنیم و سری به خودمون بزنیم و از خود سؤال کنیم که «من کیستم؟»

۵-  با تکیه به خدا بزرگ و فهمیدن به قدرت لایزال الهی که منبع بزرگ انرژی درونیه، خود رو تقویت کنیم.

۶-  به این باور برسیم که در جهان هستی وجودی منحصر به فرد هستیم و تواناییایی داریم که بقیه بدون این هستن.

۷-  بدونیم انسانیت ما در اعماق وجود ما نهفتهه، اونا رو کشف کرده و در رفتارامون به کار گیریم.

۸-  تلاش کنیم از خود تصویری مثبت، تصویر انسانی موفق و توانا داشته باشیم.

۹-  بعضی وقتا در تنهایی، با خود خلوت کرده و به رفتار و عملکردهای خود بیشتر فکر کنیم.

۱۰-  مهمترین عامل موفقیت و خوش حالی در زندگی، اعتقادیه که به خودمون خود داریم، تلاش کنیم اون رو کشف کنیم.

۱۱-  آدما همونجوریکه فکر می کنن، زندگی می کنن، پس مثبت فکر کنیم.

۱۲-  شناخت چیزهای مورد علاقه و تمایلات می تونه شوق به زندگی رو در ما تزریق کنه. واسه شناخت اونا در وجود خود تلاشی کنیم.

۱۳-  مشکلات رفتاری، احساسی و عاطفی خود رو شناسایی کنیم و در جهت رفع اونا اقدام کنیم.

مشکلات

۱۴-  مراقب باشیم ! اگه نقاط قوت ما با غرور همراه باشه، جزیی از ضعف ما هستش.

۱۵-  بعضی وقتا با پناه بردن به سکوت می تونیم نداهای داخلی خودمون رو بهتر بشنویم و به آگاهی عمیق تر نسبت به خود برسیم.

۱۶-  با مصاحبه با افراد نزدیک فهرستی از نقاط مثبت خود رو به دست بیار ( رضایی ، ۱۳۸۷ ) .

۶  ۲ : مشکلات رشد خودآگاهی

۱  ۶  ۲ :  انتظارات و انتظارات زیادتر از اندازه

اولین علامت، انتظارات نابه جا و زیادتر از اندازه خودخواهانهه. دومین علامت اینه که بدون تلاش و تلاشی، و برداشتن قدمی انتظاراتمان برآورده شه. سومین علامت اختلاف بین انتظارات و انتظارات ماست. یکی دیگه از اثرات مضر«انتظارات نا به جا» احساس خستگی و تنبلی طولانی و دائمیه که فرد بعضی وقتا اون رو بروز میده یا نمی ده .

۲  ۶  ۲ : کمال طلبی

به افکار و رفتارای خود تخریب گرایانه ای اشاره میکنه که هدف اون رسیدن به اهداف شدیدا افراطی و غیر واقع گرایانه س که در اون صورت فرد به جای حرکت در راه موفقیت تلاش در کامل بودن داره ( امامی نائینی ، ۱۳۸۵ ) .

۳  ۶  ۲ : غرورها

متأسفانه ً اعتماد به نفس و غرورها مثل یکدیگره و انگار هیچ فرقی بین اونا نیس؟ میشه گفت که غرور احساس بدیه که شدیدا آدم رو ضعیف و مستعد رنجشای بی جا می کنه.

۷  ۲ : ویژگیای افراد خودآگاه

اینجا به تعدادی از ویژگیای افراد خودآگاه می پردازیم :

خصوصیات مثبت و توانایی و استعدادهای خود رو می شناسن و به اونا افتخارمی کنن ، خصوصیات منفی و نقاط ضعف خود رو می شناسن ، قبول می کنن و در جهت اصلاح اونا تلاش می کنن ، موفقیتها و شکسته های خود رو می شناسن، به موفقیتاشون افتخار      می کنن و از شکست هاشون درس می گیرن ، به خود و بقیه احترام می ذارن ، واسه رسیدن به اهداف خود تلاش می کنن ، مسئولیت کارا و رفتار خود رو قبول می کنن    ( فتی ، موتابی ، محمدخانی وکاظم زاده عطوفی ، ۱۳۸۵ ) .

واسه خود ارزش قائل هستن، از روحیه انتقادپذیری بهره مند هستن، بیشتر از اندیشه مثبت نگری بهره مند هستن، از مشورت با افراد متخصص استقبال می کنن ، احساس خوشحالی و رضایت خاطر زیادی دارن و …  ( امامی نائینی ، ۱۳۸۵ ) .

روحیه

به ارزشا و اعتقاداتشان آگاهی کامل دارن و از اون دفاع می کنن ، در مقابل فشار و ضربه های روانی و اجتماعی مقاومت بیشتری رو از خود نشون میدن ، به دنبال سرزنش و یا تحقیر بقیه نیستن، بلکه با بقیه در کمال احترام برخورد می کنن ، بیشتر از اندیشه مثبت نگری بهره مند هستن و روحیه همکاری و مشارکت بالاتری دارن ( رضایی ، ۱۳۸۷ ) .

۸  ۲ : آموزش[۱]

به فعالیتای حرفه ای معلم آموزش می گن .براون۲ و اتکینسن۳ ( ۱۹۹۱ ) آموزش رو به عنوان ” جفت و جور آوردن فرصتایی واسه اینکه دانش آموزان بگیرن ” ( ص۲ ) تعریف کرده اندمعمولاً فعالیتایی رو که معلّم به قصد آسون کردن یادگیری در یادگیرندگان به تنهایی یا به کمک مواد آموزشی انجام میده آموزش می گن . پس ، بنا به تعریف ، آموزش به فعالیتایی می گن که با هدف آسون ساختن یادگیری از طرف آموزگار یا معلم طراحی می شه و بین آموزگار و یک یا چند یادگیرنده به صورت عمل دوطرفه جریان پیدا میکنه . بنا به گفته استرانگ۴( ۲۰۰۶ ) ، ” بهترین ملاک تاثیر معلمی هدایت علم آموزانه ” ( ص ) . در واقع ، معلم ، از راه آموزش ، در تجارب یادگیری دانش آموزان دخل و تصرف می کنه تا بر یادگیری اونا اثر بزاره  ( سیف ، ۱۳۸۸ ) .

دانش آموز

 

۹- ۲ :  یادگیری

مطمئنا اهمیت یادگیری در رشد آدمی بسی بالاتر از از چشم انداز اندیشه های اونه. روان شناسا به عظمت شکل پذیری نوع آدمی ، حتی در سالای اولین اون پی برده و محقّق ساخته ان که عامل اصلی در این شکل پذیری ، یادگیریه . به باور اونا هر رفتاری که از ما سر می زنه معلول یادگیریه . به این معنا که یه رشته از یادگیریای ساده تر موجب یادگیریای سخت تر می شن . هم اینکه چون محیط زندگی افراد آدمی همیشه در برابر تغییره ، آدم واسه شکست دادن این دگرگونیا ناچار از یادگیریه     ( پارسا ، ۱۳۷۸ ) .

 

۵– teaching ۳- Atkins ۱- instruction
۴- Strong ۲- Brown