اکتبر 21, 2020

مقاله درباره نرم افزار، دانشگاه ها، دانش آموزان

1 min read
<![CDATA[]]>

تاثير شبکه اينترنت بر فعاليت علمي و پژوهشي دانشجويان
تحقيقات محمد گلابيان در (1379) نشان مي دهد که 34 درصد از دانشجويان براي انجام کارهاي پژوهشي و علمي و 6/31 درصد دانشجويان براي دسترسي به منابع و به روز کردن اطلاعات از اينترنت استفاده مي کنند. بهره گيري از اينترنت براي تهيه مقاله با 7/56 درصد و کتاب 9/8 درصد است. هم اکنون اين وسيله ارتباطي به خاطر افزايش استفاده ي تعداد زياد کاربران بالقوه در امر پژوهش، امکانات و تسهيلات خاصي براي دانشجويان فراهم ساخته است. استفاده موثر از اينترنت مي تواند تامين کننده يک مکانيسم سريع ، مقرون به صرفه و کارا براي جمع آوري اطلاعات براي دانشجويان باشد. (مجله الکترونيکي صبح ايران، 1385، ص2)
زمان استفاده از اينترنت
به گزارش شبکه فناوري اطلاعات ايران مدت زمان استفاده از اينترنت در کاربران آمريکايي 28 ساعت در طول هفته و مدت زمان بکارگيري اينترنت در کاربران فرانسه 20 ساعت در طول هفته و در کشور انگليس مدت زمان بکارگيري از اينترنت 18 ساعت در روز گزارش شده است.
به گزارش انجمن کارفرمايان شبکه اينترنتي در کشورهاي پيشرفته و پيشتاز به صورت متوسط کاربران از اينترنت بيش از 50 ساعت استفاده مي کنند، ولي در کشور ايران کاربران اينترنت کمتر از 30 دقيقه ذر طول روز از اينترنت استفاده مي کنند. (مجله الکترونيکي هموطن سلام، 1387، ص1)
با توجه به گزارش شبکه فناوري اطلاعات ايران جوانان کشور 80 درصد کاربران اينترنت را تشکيل مي دهند.
استفاده از اينترنت براي چت کردن
يکي از ابزارهاي ارتباطي بسيار قوي اينترنت، چت است که استقبال بسيار گسترده از آن در سراسر دنيا توجه محققان حوزه جامعه شناسي، فرهنگ، ارتباطات و روانشناسي را به خود جلب کرده و هنوز يک نظر کلي در مورد اثرات رواني ، اجتماعي و کارکردهاي آن بوجود نيامده است و يکي از حوزه هاي بسيار مناقشه برانگيز دنياي مجازي است.
معاني لغوي چت کردن: گپ زدن، گفتگوي خودماني يا دوستانه و صحبت کردن است. تعاريفي که از اين پديده توسط کارشناسان اينترنت نيز ارائه شده است، از آن به عنوان يک اتاق يا فضاي مجازي براي گفتگوي دو کاربر از طريق اينترنت ياد مي شود.
چند اصطلاح رايج چت کردن عبارتند از:
1- کمين کردن: در صفحه اصلي اتاق هاي چت هر کسي مي تواند پيام بگذارد و بقيه هم مي بينند حال، اگر کسي فقط نظاره گر بحث و گفتگوي بقيه باشد و چيزي ننويسد، در کمين است. اصولاً چت کننده هاي حرفه اي و کاربرهاي حرفه اي بدون آنکه از اصليت موضوعي اطلاع پيدا نکنند، اقدام به نوشتن نظر خود نمي کنند.
2- کليشه هاي گفتگو: اهميت بعضي از مفاهيم، جملات ، عبارات و لزوم استفاده مکرر از آنها در فضاي چت و همچنين اهميت سرعت در انتقال آنها موجب شکل گيري يکسري کليشه ها شده است که انتقال اين مفاهيم را سرعت مي بخشد. ابداع اين کليشه ها تلاشي در جهت خلاصه تر کردن مکالمات است. اين کليشه ها را مي توان به دو دسته تقسيم کرد:
الف. آنهايي که عمومي هستند و مختص کل فضاي چت مي باشند و تقريبا در تمام اتاق ها استفاده از آنها عموميت دارد، مثل کليشه ASL? که سوال در مورد سن، جنس و موقعيت جغرافيايي است.
ب. مواردي که مختص انواع خاصي از چت مي باشند که مثل کليشه h/c بوده و سوال در مورد؛ هيجان زده و پرحرارات بودن يا روابط دوستانه است. (عاملي، 1383، ص58)
امروزه صنعت همزماني جهاني ارتباطات به عنوان سخت افزار جهاني شدن، همراه با نرم افزار جهاني شدن که برخواسته از نگاه جهان گرايانه ي هزاره اي، فلسفه ها و نظريه هاي بزرگ جهاني است؛ فضاي به هم پيوسته اي به وجود آورده است که مهارت هاي ارتباطي را تسريع و تشديد نموده است.
در چنين عصري تکنولوژي جديد به عنوان يک رسانه ارتباطي در تقويت يادگيري مهارت هاي ارتباطي گام هاي اساسي برداشته است و منجر به تعاملات دوطرفه، يادگيري انواع مهارت هاي ارتباطي و ارتباطات درون و برون جامعه اي شده است که بر تنوع و گستردگي مهارت هاي ارتباطي تاثير بسزايي داشته است.
اينترنت و ارتباطات
اينترنت اين دنياي شگفت انگيز و اين مهمترين پديده ارتباطي قرن حاضر به عنوان يکي از کاراترين ابزارهاي ارتباطي مورد استفاده مردم جهان قرار گرفته است. اين پديده روش هاي قبلي ارتباطات را دگرگون کرده و عرصه آموزش خصوصاً آموزش عالي را متحول ساخته است. ظهور اين پديده دورنماي روشني براي ايجاد ارتباطات جهاني بين دانشگاه را نويدمي بخشد.(ذکريايي، 1386، ص176).
در هزاره سوم ميلادي،اينترنت مناسبات جديدي را در عرصه حيات اجتماعي و ارتباطات بوجود آورده است. ضمن دسترسي دانش پژوهان به اطلاعات جديد، امکان ارتباطات وسيع با ساير افراد ملل جهان را ميسر مي سازد و برقراري ارتباط موثر و تعامل همزمان بين دانشجويان مختلف با فرهنگها و تجارب مختلف را فراهم مي سازد.
نقش اينترنت در تقويت مهارت هاي گفتاري و شنيداري
از جمله قابليت هاي فناوري رايانه اي، تقويت مهارت گفتاري است. يکي از امکانات رايانه به کارگيري برنامه تشخيص گفتاري است. اين برنامه به فراگيران اين امکان را مي دهد تا گفتار ورودي به رايانه را تحت ارزيابي قرار دهد. هرچند تا کمال يابي و کارايي اين برنامه فاصله زيادي وجود دارد، مي توان اميدوار بودکه در حال حاضر استقلال لازم را به فراگير در درک و تشخيص برخي لهجه ها و صداها را ارائه کند.
اين توانايي ها براي فراگيران درون گرا و کم رو بسيار مفيد مي باشد، ضمن اينکه استفاده توام از پست صوتي و تصويري توانا مي تواند در طراحي و فعاليت هاي گفتاري و شنيداري نقش زيادي داشته باشد.
فراگيران به منظور تقويت قوه شنيداري خويش از اين امکان برخوردار خواهند شد که ساعت زيادي را به زبان مقصد گوش کنند و اين توانايي ها به طور منظم و هدفمند مورد ارزشيابي قرار گيرد. هرچند عدم وجود تعادل و ارتباط دو جانبه مي تواند از کاستي هاي اين فناوري محسوب شود اما يک سري تلاش هاي جديد در حال انجام است تا شايد در آينده به رفع اين نقص ها منجر شود. در گام اول شايد پست صوتي که امکان ارتباط را با هر نوع مخاطب فراهم مي سازد،. از جمله راه حل هايي است که در نوع خود کاملاً بي نظير است. (شرکت آموزشي آداک البرز، 1387، ص1)
نقش اينترنت در تقويت مهارت نوشتاري
دنياي امروز مهمان پديده شگفت انگيزي به نام اينترنت است. در اين پديده ي عجيب هرفردي با يک کامپيوتر و يک مودم مي تواند تبديل به يک سازمان انتشاراتي شود. کساني که از مهارت بالايي در نوشتن برخوردار هستند براحتي مي توانند با ديگران در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و علاوه بر کسب تجربه به انتقال تجربيات خود نيز بپردازند. (جعفري محدثه، 1385، ص2).
با توجه به پيشرفت خدمات اينترنت در سال هاي آتي ميليون ها نفر از دانش آموزان و دانشجويان ما قادر خواهند بود به اينترنت دسترسي پيدا کنند، لذا ضرورت تربيت دانشجويان که در مهارت نوشتن، توانمند بوده و به خوبي تفکر کنند، روز به روز حياتي تر خواهد شد. (جعفري محدثه، 1385، ص3)
نقش اينترنت در تقويت مهارت تعقل
امروزه استفاده از اينترنت فوايد بسياري را به دنبال دارد از جمله مزاياي اينترنت تاثير آن بر تقويت مهارت تفکر و تعقل در جوانان است. تحقيقات گسترده دانشگاه کاليفرنيا نشان داد که استفاده از فضاي مجازي نظير پيام هاي نوري و شبکه هاي اجتماعي، مهارت ذهني جوانان را بالا مي برد و همچنين استفاده از اينترنت فوايد بسياري را بر مغز و عملکرد آن دارد و در تقويت مهارت تفکر جوانان نقش بسزايي ايفا مي کند. (مجله الکترونيکي رپورت، 1387،ص1)
کاربران اينترنت به دليل قرار گيري در فضاي مجازي و کسب تجاربي که در دنياي واقعي ،قادربه تجربه آن نيستند،نيازمند پرورش مهارت تفکر،تعقل و ژرف انديشي براي مواجهه با موقعيت هاي جديد هستند.گاهفضاي مجازي آنان را مجاب به کشف نگرشي نو در رويارويي و کشمکش با عناصر و موقعيت هاي جديد مي کند.
نقش اينترنت در تقويت مهارت هاي زباني
از جمله قابليت هاي اوليه و در عين حال پيشرفت رايانه اي، استفاده از انواع نرم افزارها، جهت آزمون مهارت هاي زباني در زمينه هايي همچون: سنجش توانايي شنيداري، گفتاري، نوشتاري و خواندن است که اجزاي هريک از اين مهارت ها، نظير واژگان و ساختارها رامورد ارزشيابي قرار مي دهد.
از جمله امتيازهاي رايانه اي با امکانات وسيع اش، آزمون Computerized Based Tests است که رايج ترين نرم افزار سنجش توانايي زبان خصوصاً در آزمون هاي استاندارد است که به بررسي و توانايي زباني کاربران مي پردازد. در اين روش ضمن اينکه رايانه، فراگير را هدايت مي کند، محوريت و تمرکز در واکنش به سوالات به فراگير داده شده است. به اين ترتيب در مواجهه با هر نوع آزموني، رايانه معايب و نقطه ضعف هر فعاليت را مشخص مي کند وباعث مي شود، آزمون شونده به ميزان مورد نظر دست يابد.
در حال حاضر کليه مراکز عمومي و دانشگاه ها سهمي در برگزاري امتحان ورودي و تعيين ميزان با بکارگيري رايانه ها دارند، زيرا برگزاري، نمره گذاري و در نهايت نقد و تفسير نتايج حاصل شده به مراتب از آزمون هاي سنتي و يا با استفاده از کاغذ و قلم سهل تر ،سريع تر و معتبرتر است و از خطاهاي انساني مبرا است. (مقدم، 1387، ص2)
نقش اينترنت در برقراري ارتباط بياني و نوشتاري
يکي از تحولات مهم در اينترنت تغيير کاربردهاي کاملا ابزاري به کاربردهاي بياني بوده است. رسانه هاي جديد ،توسعه روابط اجتماعي، بيان احساسات و بروز خلاقيت هاي بسياري را تسهيل کرده است. امروزه بسياري از دانشمندان علوم اجتماعي متوجه نقش اينترنت در برقراري ارتباطات بياني شده اند، چرا که آنها نيز گرايش ابزاري نسبت به کامپيوتر داشته اند. به عنوان مثال: پژوهشگران در سال 1990 نحوه تاثير ايميل بر ارتباطات کاري را مورد بررسي قرار داده اند و اين وسيله را در برقراري ارتباطات و مهارت هاي ارتباطي بسيار موثر دانسته اند.
اينترنت يکي از ابزار هاي مهم تعامل است و طبيعت کامپيوتر به مثابه ابزاري شادي آور است و آنچه را به همراه دارد، مباحثه است.تعاملات بياني بين افراد با کامپيوتر يکي از ويژگي هاي بارز اين وسيله است. از طرفي اينترنت يکي از وسايل بسيار مهم در برقراري ارتباط نوشتاري و چت نوشتاري است که فضاي مطلوبي را در برقراري ارتباط ،براي افراد در زمينه تعاملات نوشتاري فراهم مي سازد. ( نانسي، 2000، ص5).
بنابراين ارائه ارتباط بياني و نوشتاري به صورت همزمان يکي از مهمترين نقش هاي اينترنت در عصر معاصر در برقراري تعاملات بياني و نوشتاري بين دانشجويان مي باشد و در تقويت مهارت کلامي و غيرکلامي دانشجويان نقش مهمي را ايفا مي کند.
نقش فناوري اطلاعات در پرورش مهارت ارتباطي
انقلاب اطلاعات و ارتباطات در نتيجه اختراع پنج فناوري زير پا به عرصه وجود نهاده است. اين پنج حوزه در مقوله ارتباطات به شرح زير است:
1- راديو 2- تلويزيون 3- ويديو 4- کامپيوتر شخصي 5- اينترنت
راديو و تلويزيون محدوده وسيعي را تحت سلطه خود دارند و در مقابل آن ويديو و کامپيوتر شخصي محدوده بسيار کم و تعداد مخاطبان کمتري دارند.اينترنت از نظر وسعت جغرافيايي و تعداد مخاطبان از همه برتر است. راديو حس شنيداري را درگير مي سازد و چهار فناوري ديگر هم ديداري و شنيداري هستند. در راديو و تلويزيون و ويديو ارتباطات يک سو و يک جانبه است و تعامل با مخاطب بسيار کم اما در اينترنت ميزان تعامل بسيار بالا است.
جدول 2-2 رابطه فناوري اطلاعات و ارتباط با مهارت ارتباطي
تعامل
حواس درگيرنده
انعطاف]]>

این مطلب را هم بخوانید :  پایان نامه ارشد رایگان دربارهسطح معنادار، نرم افزار، بورس اوراق بهادار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.