اکتبر 21, 2020

مقاله درباره پژوهشگران، عصر اطلاعات، انتقال اطلاعات

1 min read
<![CDATA[]]>

توجه به احساسات، واکنش هاي جسماني،توجه به وضع اندام ، حرکات ، توجه به حالات چهره ودرمجموع تعبير و تفسير رفتارهاي غير کلامي در تقويت و تفسير زبان احساسات موثراند.
فناوري اطلاعات و ارتباطات
فناوري اطلاعات و ارتباطات ترکيبي از اطلاعات ، ارتباطات و تکنولوژي است. هدف آن تسهيل و تسريع دسترسي به اطلاعات از طريق ابزارها و فنون ارتباط است ودر واقع، جديدترين فناوري ساخته شده به دست بشر است که توانايي گردآوري، سازماندهي، ذخيره و بازيابي اطلاعات را در قالب صوت، تصوير، متن نوشتاري و عددي دارد که با استفاده از ابزارهاي رايانه اي و به کارگيري سيستم مخابراتي، محقق مي شود. (جارياني، 1381، ص2)
فناوري اطلاعات از تلفيق سه حوزه اطلاعات، کامپيوتر و ارتباطات پديد آمده است. بخش کامپيوتر به عنوان سخت افزار و تامين کننده تجهيزات و ابزار لازم جهت ايجاد فناوري اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته مي شود. داده ها و اطلاعات، به عنوان خمير مايه و مواد اوليه در درون شبکه به جريان در مي آيند و ارتباطات مخابراتي وظيفه برقراري ارتباط بين دو بخش ديگر را برعهده دارند. يکي از تحولات مهم فناوري اينترنت است که منجر به برقراري ارتباطات فردي و گروهي شده است. (قرباني، 1383، ص11)
رشد دانش و فناوري درقرن بيست و يکم به بالاترين ميزان خود در تاريخ معرفت بشري خواهد رسيد و با خود تحولات و تغييرات خيره کننده اي را در ابعاد گوناگون به همراه خواهد داشت. شيوه هاي رويارويي با مسائل موجود نوظهور، هماهنگي و سازگاري با تغييرات ، نحوه ارتباط با ديگران، فشارهاي ناشي از شرايط محيطي و … همه گونه هايي از مسائل و مشکلاتي هستند که بيش از پيش در عصر جديد مطرح مي شوند. بنابراين زندگي در چنين شرايطي مهارت هاي خاصي را طلب مي نمايد؛ مهارت هايي که بتواند درست زيستن و برقراري ارتباط اجتماعي مناسب را به ارمغان بياورد.
فناوري اطلاعات و نقش آن در تکنولوژي ارتباطات
در عصر اطلاعات عمده ترين تحولات، تحولات پرشتاب علمي و تکنولوژيکي است. ورود کامپيوترها، زندگي بشر را دگرگون ساخته است سپس با همگرايي امواج تحول در حوزه اطلاعات و ارتباطات، کامپيوترها به کمک تکنولوژي هاي پرتوان با توانمندي هاي تکنولوژي ارتباطي از جمله تلفن به هم مرتبط شده اند، چندي بعد قابليت هاي اين دو تکنولوژي با تکنولوژي تلويزيون ترکيب شد و باعث پيدايش عظيم ترين اختراع بشر گرديد. يعني :شبکه جهاني اطلاعات و ارتباطات به هم پيوسته اي که نماد آشکار و آشناي آن اينترنت است که با سرعت و پرتوان ،همه ابعاد زندگي بشر را در زمينه ارتباطات دگرگون ساخته است. بدين سان فناوري جديد منجر به تقويت تکنولوژي ارتباطات افراد جامعه گرديده است (حاجي علي اکبري، 1385،ص2)
امروزه تکوين دنياي جديد قبل از هرچيز، مديون دستاوردهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي است. محور اصلي اين فنون، کامپيوتر و ابزارهاي ارتباط از راه دور است. تکنولوژي ارتباطات به مدد ابزارهاي ارتباطي، رسالت خود را که همان جابجايي و انتقال اطلاعات است ، انجام مي دهند. در عصر اطلاعات با بهره گيري از تکنولوژي هاي نوين، جهان به شکل يکپارچه درآمده و به دهکده جهاني تبديل شده است.
اينترنت : اينترنت به مجموعه جهاني از رايانه ها اطلاق مي شود که اطلاعات را بين نقاط گوناگون دنيا ردوبدل مي کند. اولين بار پروژه اينترنت، آريانت نام گرفت و وزارت دفاع آمريکا آن را مورد استفاده قرار داد. انگيزه اين پروژه، به وجود آوردن محيطي قابل اطمينان براي انتقال اطلاعات نظامي و دولتي بود.
در اواسط دهه 1980 معلوم شد که هيچ شبکه اي، به تنهايي قادر به تامين نيازهاي اطلاعاتي افراد نيست از اين رو پژوهشگران دريافتند که نيازمند چيز جديدي هستند که قادر باشد انواع شبکه هاي رايانه اي را به يکديگر مرتبط کنند. اين امر به مطرح شدن مفهوم (بيان شبکه ها) يا همان اينترنت انجاميد. دردهه 1980 بيش از 90 هزار رايانه در اين شبکه عظيم به هم متصل شدند. (صالحي، 1382، ص92)
خود اين رايانه ها به گروه هاي کوچکتري تقسيم مي شدند که شبکه جهاني (اينترنت) آنها را به يکديگر متصل کرد.در آغاز فقط دانشگاهيان و پژوهشگران از اينترنت استفاده مي کردند، با امکان دسترسي شرکت هاي خصوصي به اينترنت بحث تجارت از طريق اينترنت هم مطرح شد و اين عامل، باعث رشد انفجاري شبکه اينترنت شده است.در حال حاضر بالغ بر صد ميليون کاربر در اين شبکه جهاني عضو هستند.
نقش سرويس دهي هاي اينترنت در برقراري ارتباطات
ميزبان ها و کارگزاران اطلاعاتي در اينترنت خدمات گوناگوني ارائه مي دهند، عمده ترين ارائه خدمات آنها عبارتند از:
1- پست الکترونيک32: اين سرويس براي مبادله نامه ها و پيام ها بين کاربران اين شبکه مي باشد به اين ترتيب که هر کاربر، داراي جعبه پستي رايانه اي با آدرس و مشخصات خاص خود مي باشد که پيام ها و نامه هاي مربوط به او در آن ذخيره مي شود.
2- کنترل رايانه از راه دور33: اين خدمات براي اتصال و راهبري يک رايانه از راه دور مي باشد مانند: ارتباط بين سازمان ها و روساي شرکت ها.
3- انتقال پرونده34: اطلاعات در شبکه هاي رايانه اي به صورت فايل ها و پرونده هاي مختلف ذخيره شده اند و براي انتقال اين پرونده ها به رايانه خود احتياج به پروتکلي به نام فتپ مي باشد که با آن بتوان هر گونه پيام را ارسال يا دريافت نمود.
4- انجمن ها و گروه هاي مختلف: هم اکنون در اينترنت تقريبا در تمامي موضوعات مورد علاقه بشري انجمن هايي شکل گرفته که از طريق اين شبکه مي توان در انجمن ها و گروه هاي هم فکر داراي علايق مشترک عضو شد و به هم فکري و مبادله اطلاعات پرداخت.
5- کنفرانس راه دور35 : در اين مکان، اين امکان وجود دارد که از چند کاربر در زمان واحد و از راه دور به گفتگو بپردازند. با اين وسيله ديگر نيازي به برقراري جلسات پرهزينه و حضور فيزيکي افراد وجود ندارد.
6- شبکه خبري36 : اين سرويس به روزنامه و مجلاتي مربوط مي شود که به طور الکترونيکي قابل دسترسي اند. اين شبکه آميزه اي از گروه هاي خبري است که براساس موضوع طبقه بندي مي شود. (اصغرکيا، 1387، ص5)
مسلم است که اينترنت به عنوان يک شبکه جهاني، يک نظام اطلاع رساني جديد است که ناديده گرفتن آن به منزله ترجيح دادن تاريکي بر درخشندگي است. امروزه کشورهاي مختلف جهان به خصوص کشورهاي پيشرفته به نسبت پيشرفت در امور فناوري به ترتيب بيشترين بهره برداري را از اين امکانات الکترونيکي به عمل مي آورند.
با اين روال پيش بيني مي شود که فناوري ارتباطات، مهمترين و بيشترين تاثير را در تقويت يادگيري مهارت ارتباطي و سواد اطلاعاتي افراد جامعه به خصوص قشر دانشجو را به همراه داشته باشد. دسترسي سريع دانشجويان به ميزان بالاي اطلاعات و منابع دور از ذهن برروي شبکه جهاني مي تواند انقلابي عظيم در تفکر و خلاقيت آنها بوجود آورد.
از آنجا که دانشجويان دانشگاه ها، بخش اعظمي از جوانان فعال و نخبه جامعه را پوشش مي دهند. دانشگاه و محيط هاي دانشجويي مسئوليت خطيري در زمينه پشتيباني و حمايت ذهني ، رواني و اجتماعي دانشجويان بر عهده دارند تا با ايجاد آموزش مهارت ها و توانمندي هاي لازم براي تصميم گيري آگاهانه و درست فکر کردن، در برقراري ارتباط موثر و ساير توانايي هاي رواني- اجتماعي بتوانند ،آنها را براي زندگي تجهيز کنند.
تاريخچه اينترنت در شکل گيري ارتباطات
اينترنت اين بزرگراه مرعوب کننده در پنتاگون (وزارت آمريکا ) متولد شد. نام دوران کودکي اينترنت آرپانت37 بود که در بدو تولد يعني در (1969) برآن نهاده شد. آرپانت به عنوان شالوده اصلي اينترنت برآن بود که خود را به شبکه هاي کامپيوتري و ماهواره اي وقت و همچنين به کامپيوترهاي ديگر متصل کند و کار پژوهش هاي مربوط به وزارت دفاع آمريکا را با سرعت و کيفيت بهتر به انجام برساند. در حقيقت آرپانت يا همان اينترنت جوان خط تماس محرمانه الکترونيک و وزارت دفاع آمريکا و پژوهشگران بوده است. هدف از ايجاد آن کمک به کارشناسان نظامي و کامپيوتر بود و پيام هايي که ردوبدل مي شد، از جنبه امنيتي بايد کاملا تجزيه و به مجاري و مقاصد مختلف ارسال مي شد. اينترنت تا (1983) کمتر از 500 کامپيوتر ميزبان38 داشت و در بخش هاي آزمايشگاه نظامي و کامپيوتري آمريکا رواج داشت اما در 1987 اينترنت در صدها دانشگاه و آزمايشگاه هاي پژوهشي صاحب 28 هزار ميزبان شد که به تدريج در ميان افراد جامعه به عنوان مهمترين وسيله ارتباطي در يادگيري مهارت هاي ارتباطي (نوشتاري – گفتاري) ايفاي نقش نمود. استفاده از اين فناوري جديد به پژوهشگران و دانشجويان اين امکان را داد تا به صورت همزمان از تصوير، صدا و نوشتار استفاده کنند و در محدوده وسيع جغرافيايي کشوري به برقراري ارتباطات بپردازند. (اصغرکيا، 1387، ص2)
تاثير اينترنت در برقراري ارتباطات
اينترنت شبکه اي گسترده و بي حد و مرز از شبکه ها است که توسط لينک هاي زنده بين کامپيوترها ايجاد ميشود .امروزه اين فناوري ديجيتالي، بسياري از ابعاد فرهنگ چاپي ما را به چالش کشيده است. اينترنت در حال توليد شکل هاي جديد اجتماعي شدن انسان، عملکردهاي جديد فرهنگي و نيز متحول ساختن شکل ها وعملکردهاي قديمي است .
امروزه تمامي افراد به تنهايي به نوعي با شبکه جهاني در ارتباط هستند . اين وسيله فقط ابزاري براي ارتباطات بين فردي نيست و صرف نظر از افرادي که ايميل به هم مي فرستند، شکل هاي مهمتري از ارتباطات گروهي همزمان نيز وجود دارد. اولين شکل ،روش ارتباط همزمان است. دومين شکل ،روش ارتباط گروهي همزمان است که به افراد امکان مي دهد به رغم پراکندگي جغرافيايي با يکديگر ارتباط برقرار کنند. ارتباط آنلاين همزمان، نظير ارسال پيام و چت بخشي از زندگي افراد جامعه به خصوص قشر جوان را در بر گرفته است .
اينترنت و بهره گسترده از اينترنت
در عصر اطلاعات اينترنت تحولات عظيمي در زمينه ارتباطات ايجاد کرده است. نقش اينترنت در مراکز دانشگاهي و اطلاعاتي به خوبي روشن شده است. گستردگي کارهاي اينترنتي سبب شده تمامي دانشجويان بتوانند درباره کارهاي خبري، سياسي، اجتماعي ، پژوهشي و علمي جستجو کنند و بتوانند با يکديگر ارتباط برقرار کنند. (ابراهيمي، 1386، ص 20-15)
اينترنت مرزها و محدوده هاي جغرافيايي را درهم نورديده و دامنه شهروندي افراد را جهاني نموده است. امروزه افراد با بهره گيري از اينترنت، مي توانند به دامنه وسيع و متنوعي از اطلاعات مختلف دسترسي يابند و شکلي جديد از تعامل را تجربه کنند که در پيش از اينها امکان پذير و شايد قابل تصور هم نبود.
تاثير استفاده از اينترنت براي تحقيقات علمي
طبق تحقيق و بررسي هاي شرکت هاي Pew Internet, American Life Project و موزه Exploratorium براي تحقيقات و دسترسي به اطلاعات علمي در بيشتر کشورها اينترنت بعد از تلويزيون، بيشترين آمار استفاده را دارد. حدود 87 درصد از افرادي که در اين تحقيق مورد بررسي قرار گرفته اند، اعلام کردند که براي تحقيقات علمي خود و همچنين دسترسي به اطلاعات پژوهشي و علمي از اينترنت استفاده مي کنند و تحقيقات اين شرکت ها نشان داد که اولين منبع علمي دانشجويان براي انجام پژوهش هاي علمي و دانشگاهي اينترنت محسوب مي شود و استفاده از اينترنت به عنوان دسترسي به علوم براي دانشجويان 44 درصد مي باشد. در اين پژوهش مشخص گرديد که دوسوم افراد دانشجو در زمينه موضوعات علمي ابتدا به سراغ اينترنت مي روند و 65 درصد افراد]]>

این مطلب را هم بخوانید :  مقاله دربارهنرم افزار، دانشگاه ها، دانش آموزان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.