ژانویه 25, 2021

هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

1 min read
<![CDATA[]]>

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه


تکه ای از متن پایان نامه :


وسیله مشخص گردد، چرا انسانی كه  فطرتا اجتماعی می باشد از قوانین و هنجارها گریزان می گردد وفرهنگ دینی را تحت تأثیرعوامل غیر فطری قرار می دهد.


2-1. ضرورت زندگی اجتماعی


جامعه‏شناسان با مطالعه آثار تمدن انسانهای گذشته، این حقیقت را به اثبات رسانده‏اند که زندگی اجتماعی یک ضرورت غیر قابل انکار می باشد؛ فارابی معتقد می باشد : «کُل ٌ واحِدٍ منَ الناسِ مفطور علی أَنَّهُ محتاجٌ فی قَوامه….؛ هر فردی از مردم به طور فطری در بنیان خود ودر رسیدن به کمالات برجسته  محتاج به   افراد بسیاری می باشد که خودش به تنهایی قادر به بر طرف کردن همگی آنها نمی باشد بلکه نیازمند به گروهی می باشد که هر یک به موردی از موارد نیازهای او اقدام نماید ….»[1]


از نظر علامه طباطبایی پدید آمدن حقیقتی به نام اجتماع را فقط و فقط یک عامل دانسته می باشد به این معنا که حوائج بشر محدود نیست که خودش بتواند به تنهایی از عهده ی همه آنها برآید، بلکه بایستی اجتماعی تشکیل دهد و هر یک از افراد در آن اجتماع دارای وظایف و حقوقی گردند و به یاری آن اجتماع، در همه کارها و نیازهایش موفق گردد و به همه خواسته هایش برسد پس زندگی اجتماعی را، چاره ای بود که فطرت، برای برآوردن نیازها، پیش پای بشر گذاشت.[2]


شهید مطهری نیز  از آیات قرآن بهره گیری می کند، و معتقداست « اجتماعی بودن بشر در متن خلقت و آفرینش او پی ریزی شده می باشد.»[3]


از دیدگاه قرآن و نهج‏البلاغه نیز، اجتماعی بودن بشر و ضرورت زندگی اجتماعی او، به اثبات رسیده و همگان را به یک زندگی اجتماعی فرا  می‏خواند.[4] به طوری كه در یک تقسیم بندی علت های زیر را از متن كلام حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام  می توان دریافت كرد :


الف) نیاز انسانها به همکاری با یکدیگر:همه محققان وپژوهشگران جهان اعتراف دارندکه زندگی بشر بایدبه گونه‏ای اجتماعی همراه باروح تعاون وهمکاری اداره گردد.


امام علی علیه السلام می فرمایند: «همواره با اجتماعات بزرگ باشید که دست خدا با جماعت می باشد.»[5] از سخنان ایشان استنباط می گردد که بشر زندگی اجتماعی را به عنوان یک راه تحمیلی نپذیرفته می باشد، بلکه سعادت و کمال خود را وابسته به همکاری و معاونت دیگری می داند.[6]


ب) بشر نیازمند دفاع و پشتیبانی:بشر وقتی دچار آشفتگی، ویا مبتلا به حوادث می گردد نیازمند عترت قوی می باشدکه او را سامان بخشد و او را تسکین دهد. امام علی علیه السلام این مطلب را در ضمن خطبه ای مطرح می کنند: «ای مردم! بشر هر چند ثروتمند باشد از عشیره اش بی نیاز نیست که از او، از دست و زبانش دفاع کند.»[7]


ج) بشر محتاج مهربانی و محبت:در مناسبات اجتماعی، کارها براساس مهر و محبت انجام می شود. «نیروی محبت از نظر اجتماعی، نیروی عظیم و مؤثری می باشد و بهترین اجتماع ، آن درکدام جامعه


[1]  بنیاد نهج البلاغه ، «مسائل جامعه شناسی از دیدگاه امام علی علیه اسلام »،نشر بنیاد نهج البلاغه ، ص 32.


[2] ر.ک:طباطبایی،سیدمحمدحسین« المیزان » ترجمه، سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین، 1374، ج 1، ص 505


[3] مطهری، مرتضی« جامعه و تاریخ» ،ص14،چاپ و نشر نشر اسلامی قم.


[4]  نهج البلاغه دشتی، خطبه 127 ، «و الزموا السواد الاعظم فان یدالله مع الجماعه و ایاکم و الفرقه فان الشاذ من الناس للشیطان کما ان الشاذ من الغنم للذئب». همواره با بزرگترین جوامع باشید که دست خدا همراه آن می باشد. از جدایی و پراکندگی بپرهیزید که بشر تنها اسیر شیطان می باشد، همان گونه که گوسفند دور از گله، طعمه‏ی گرگ می باشد»


[5] همان


[6]ر.ک: برزگر کلیشمی، اما الله« جامعه از دیدگاه نهج البلاغه»تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1372، ص 207.


[7] نهج البلاغه دشتی، خطبه 23.


هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91



برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه



]]>

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.