ژانویه 27, 2021

پایان نامه ارشد با موضوع هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

1 min read
<![CDATA[]]>

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه


تکه ای از متن پایان نامه :


لذا بایستی در برنامه ریزی ها نظم وتعهد به هنجارها، مورد توجه قرارگیرد. ضمن آنکه خود هنجارنیز، نظم آفرین باشد. به عنوان مثال هنجارهای دینی مانند آداب نماز وروزه و…نظم آور می باشد وبه افراد جامعه برنامه ی زندگی می دهد.


و)حیات آفرینی وافزایش ایمان[1]: اگر رفتار وهنجاری در جامعه شكل گیرد، به طوری که عرف جامعه گردد،  اما منجر به این گردد که از ایمان بشر بكاهدوسبب وحشت واضطراب وترس گردد،[2] هنجار مطلوبی به حساب نمی آید.


« ایمان دینی، نوعی هماهنگی میان بشر و آرمان های کلی جهان آفرینش می باشد …. تلقی بشر را نسبت به جهان و خلقت دگرگون می سازد.»[3]به گونه ای که اگر ایمان به اصول و قوانین تنظیم شده، براساس عدالت  صورت گیرد،  روح بشر، از زشتی تورم خود طبیعی نجات یافته،  اعتدالی درروح او به وجود می آید که می تواند هنجارها را طبق آن، در حیات معقول به وجود آورد.[4]


 


به هرحال اسلام، سلامت رفتارها و هنجارها را در گروایمان همراه با تعقل و اندیشه می داند.[5] و بهترین چیزی که بشر ها می توانند با آن به خدای سبحان نزدیک شوند، ایمان به خدا،  پیامبر و جهاد در راه خداست.[6]


اما زمانی که ایمان به معنای ایمان به خود طبیعی باشد نه تنها قلب آرامش و اطمینان خاطر پیدا نمی کند، بلکه او را به شرک و ظلم و گناه رهنمون می کند.[7] زیرا که این ایمان به خود طبیعی و طواف به دور خویشتن، در واقع کفر به خدا [8] و همه ی اصول و ارزشهای انسانی می باشد، و نتیجه ی آن حبط اعمال حسنه و سقوط و تباهی می باشد.


لذا  این نوع ایمان نمی تواند ملاک و معیاری برای ارزیابی هنجارها به شمار آید.


آیات فراوانی در قرآن مجید درمورد ی ارزش زیبای ایمان هست،که مؤمنان بایستی دلهای خود را به آن آراسته نمایند.[9]


پس بایستی رفتارها وهنجارها براین منطق وارزش ایمانی شکل گیرد به طوری که:


1- ملاک و معیار دوستی ها و دشمنی ها، هنجارها وناهنجاریهای بشر، طبق خواست خداوند گردد.[10]


هـ)برخورداری از تعهد و تقوا و دیانت : «برای سرپرستی کارها اهل ورع و تقوی را برگزین.»[11]


[1] مصطفوی، التحقیق فی الکلمات القران ایمان از ماده « امن » به معنای آرامش و زایل شدن ترس می باشد. «اهل الامن طمانینه النفس و زوال الخوف»


[2] ا همان.ا صل الواحد فی هذه الماده هو الامن و السکون و رفع الخوف و الوحشه و الاضطراب، راغب معتقد می باشد که «اصل و ریشه همه ی ایمان، همان امنیت ، آرامش ، و نداشتن خوف ، وحشت و اضطراب می باشد


[3] مطهری، مرتضی، «مجموعه آثار» ، ج 2، ص 41 و 42، قم ، نشر صدرا، 1371.


[4] رک: علامه جعفری، «زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام» ، ص 315، نشر موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، چاپ پنجم، تابستان 1386.


[5]غرر الحکم و درر الکلم ، «ما آمن المومن  عقل»


[6]نهج البلاغه دشتی، خطبه 110« ان افضل ماتوسل به المتوسلین الی الله الایمان به و برسوله و الجهاد فی سبیله »


[7] سوره ی انعام، 82


[8] راغب اصفهانی، « مفردات » ، ص 433 «به معنای پوشش و پوشاندن می باشد»


[9] سوره ی حجرات، آیه 7، ترجمه محمدتقی جعفری. خداوند متعال ایمان را به دلهایتان محبوب نموده و ایمان را در دلهای شما با زیبایی بیاراست و کفر و فسق و معصیت را برای شما زشت و کراهت بار ساخت


[10] سوره انفال 72 و  سوره توبه71«¨bÎ)tûïÏ%©!$#ur(#qãZtB#uäöNs9ur(#rãÅ_$pkç‰$tB/ä3s9`ÏiBNÍkÉJu‹»s9ur`ÏiB>äóÓx«4Ó®Lym(#rãÅ_$pkç‰ »


[11] همان، ص 284


هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91



برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه



]]>

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.