پایان نامه ارشد درباره هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

پایان نامه حقوق

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

تکه ای از متن پایان نامه :

لذا خداوند سفارش می نمایند:« Ÿwur(#râ“t/$uZs?É=»s)ø9F{$$Î/(}§ø©Î/ãLôœew$#ä-qÝ¡àÿø9$#y‰÷èt/Ç`»yJƒM}$#4  »[1]

لقبهای زشت بر یکدیگر مگذارید، چقدر بد می باشد فردی بعد از ایمان آوردن اسم فاسق و کافر بر او نهاده گردد.

جالب اینجاست که در همین آیه می گوید : « Ÿwur(#ÿrâ“ÏJù=s?ö/ä3|¡àÿRr&  » نفسهای خود را عیبجویی نکنید، عوض اینکه بگوید دیگری را عیبجویی نکنید، می گوید : خودتان را عیبجویی مکنید، « این نشان دهنده ی این می باشد که در فرهنگ قرآن مؤمنان به منزله نفس واحدی هستند که عیبجویی از دیگران عیبجویی از خود می باشد و این مایه ای برای اختلاف و کشمکش می باشد .»[2]

نکته قابل ذکر این آیه اینست که تنها در موارد خاص نیست بلکه هر اسم خواه به صورت لقب یا غیرلقب، اگر به قصد مسخره و سرزنش و کوچک شمردن باشد نکوهیده و مبغوض خداوند می باشد. و لذا حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد ویژگی پرهیزگاران می فرمایند: « وَ لَاتَنَابَزُوا بِالأَلقَاب»[3] پرهیزگار لقب زشت روی کسی نمی گذارد و این صفتی می باشد که از صفای باطن و روح سالم آنها نشأت می گیرد این می باشد که کسی را با لقب زشت نمی خوانند.

د)عدم در نظر داشتن  تفاوتهای زیستی و روانی زن ومرد

لازمه ی زندگی اجتماعی آنست که بین افرادجامعه فرق باشد تا همدیگر را درک کرده و متناسب با تفاوتها وتوانایی های شخصی، از وجود یکدیگر بهره مند شوند و با همدیگر به تبادل افکار و معاملات بپردازند.[4]

اما گاهی مسائلی در جامعه مطرح می گردد که بین جنسیت  و ناهنجاریها ارتباط ایجاد می گردد.«ناهنجاریهایی همچون دروغ، سقط جنین، بدحجابی ها، رها کردن طفل و مطالبی که در ارتباط با لذا بهترین هنجارها ورفتارها، هنجارورفتاری می باشد که با موجودیت بشر متناسب و براساس ساختار روحی، جسمی و مصالح و مفاسد واقعی بشر تنظیم گردد. و به عقیده فروید شخصیت متعادلی بسازد که میان خواسته های نهاد وفرا خود هماهنگی حاصل کند.[5] لذا «عدم در نظر داشتن هماهنگی میان فطرت و شهوت منجر به بروز اضطراب و سایر تظاهرات واکنشی روانی می گردد….[در این راستا] اسلام آموزش می دهد که نیازهای ناشی از شهوت بایستی در حد کفاف برآورده شوند و دقت و انرژی فرد برای برآوردن نیازهای ناشی از فطرت ذخیره گردد.»[6]

3-1-1-3-1. رذائل اخلاقی و خصلت های ناپسند

علت اینکه پیامبران واولیای دین با وجود تلاشهای مستمری که داشتند، باز اکثریت مردم در مخالفت وستیز با آنها بودند، وجودخصلت های زشت اخلاقی مانند تکبر و غرور و جهل و … و میل به گناه و بی

[1] آیه 11 حجرات ،گفته اند «ولانِساء مِن نِساء» گروهی از زنان ، زنان دیگر را مسخره نکنند درمورد «ام سلمه» نازل گردید که بعضی از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم او را به خاطرلباس مخصوصی که پوشیده بود، یا به خاطر کوتاهی قدش مسخره کردند، آیه نازل گردید و آنها را از این اقدام بازداشت.

[2] خادم الذاکرین ،اکبر،اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، ج 2، ص 547-548،

[3]– نهج البلاغه ،خطبه متقین194

[4] ر.ک:حجرات آیه13: «ما شما را به صورت زن و مرد آفریده و به صورت قبائل مختلف در آوردیم تا همدیگر را بشناسید.»

[5] ر.ک:کی نیا،مهدی،«روانشناسی جنایی»،ج1،ص218،چاپ اول ،نشر رشد،تهران،1374«به عقیده ی فروید شخصیت بشر از سه فرایندپویا ومتعامل ساخته شده می باشد که متأثراز یکدیگرند.این سه فرآیند عبارتند ازنهد،من ومن برتر(فراخود)

[6]  جمعی از نویسندگان ،«اصول بهداشت روانی» ص 161

هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

]]>