ژانویه 18, 2021

پایان نامه با موضوع هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

1 min read
<![CDATA[]]>

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه


تکه ای از متن پایان نامه :


به قوانین موجود در جامعه، فرهنگ غنی اسلام را دچار انحرافات اجتماعی می کنند و همین امر، امنیت واعتماد را  از مردم سلب خواهد نمود.


2-6-2-4.کاهش انسجام اجتماعی و گسیخته شدن قواعد و رسوم اجتماعی


انسجام اجتماعی در هر جامعه ای از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا که دوام و قوام هر جامعه ای به حفظ نظم اجتماعی آن بستگی دارد و آن میسر نخواهد بود، مگر اینکه هنجارهای تعریف شده ی جامعه مورد تکریم افراد واقع گردد.


 «اگر  نیروها و گروههای اجتماعی  در مسیر نفع جمعی اقدام کنند، علاوه بر اینکه تک تک انسانها به هدف خود می رسند، جامعه نیز روبه تعالی می رود. شرط این حرکت جمعی آن می باشد که (به قول پارسنز) نفع فردی و نفع جمعی اعضا جامعه در یک مسیر و یک جهت قرار داشته باشد. یعنی هم2-6-2-5. پدید آمدن فتنه


فتنه تعبیری قرآنی می باشد و در معانی مختلفی استعمال شده می باشد که تمام آنها  از مصادیق و لوازم فتنه               می باشند.[1]فتنه به معنای  آزمایش و امتحان الهی به وسیله ی نعمت ها و سختی ها و شداید، به خداوند نسبت داده می گردد، كه در این صورت کسی نیست که در این گونه فتنه  نباشد،[2] چنین فتنه هایی کارکردی تربیتی دارد و استواری مؤمنان را تقویت می کند.


در المیزان آمده : «… هم خود آزمایش را فتنه می گویند و هم ملازمات غالبی آن را، که عبارت می باشد از شدت و عذابی که متوجه مردودین در این آزمایش یعنی گمراهان و مشرکین می گردد.»[3]


فتنه از دیدگاه امام علیه السلام به عنوان پدیده ای سیاسی، مانع جریان تکامل، و عقبگردی در مسیر حرکت نبوی می باشد. فتنه به این اعتبار فعل خدا نیست، بلکه ساخته ی دست بشر می باشد.[4]  كه  مذموم و آزمایش ناهنجار می باشد برخلاف امتحان خدا.[5]  پس در معنای دقیق فتنه می توان گفت:« آن چیز که موجب اختلال و اضطراب آور می باشد.»[6]


از کلام امام علیه السلام این گونه استناد می گردد كه زیرا فتنه ها دارای ویژگی ظلمت،[7]  آمیختگی حق وباطل،[8] گزندگی،[9] شبهه ناکی، اختیار زدایی وسختی[10] می باشد، آثاری در جامعه به دنبال دارد که عبارتند:


الف)فشار و شدت مقابله کنندگان را فرونشانده و به رنگ خود در می آورد.[11]حتی قلب های مقاوم علما و دانشمندان که از سلامت فکر و اندیشه برخوردار بودند را منحرف و کج  می نماید.[12] « رشته ی سخن به دست ظالمان بی منطق می افتد و هر چه می خواهند می گویند و مردم مجبورند عملی کنند.»[13]


[1] این معنانی عبارتند از : آزمایش (عنکبوت، 1-2)، (دخان، 17)، شرک (بقره/193)، (بقره/191)، کفر (آل عمران/7) (توبه/48)، بزه (توبه/49)، عذاب کردن (نحل /110) (عنکبوت/10)، کشتن (نسا/101) (یونس/83)، سوختن (ذاریات/16) (بروج/10)، گمراه شدن (مائده/41) (صافات/162)، برگردانیدن (مائده/49)، دیوانه شدن (قلم/6)، لغزانیدن (بنی اسرائیل/73)، عبرت (یونس/85) (ممتحنه/5)، عذر (انعام/22)، خواستن و فرزند (تغابن/15)


[2] نهج البلاغه ، حکمت93


[3] علامه طباطبایی،محمدحسین،المیزان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 62.


[4] استاد محمدمهدی شمس الدین، ترجمه دکتر محمدرضا ناجی ، « حرکت تاریخ از دیدگاه امام علی علیه السلام » ، ناشر پژوهشگاه، علوم انسانی و مطالعات فرهنگی/چاپ اول، بهار 1380،ص١٠١.


[5] قریش سید علی اکبر ، « قاموس قرآن » ، ج 5، ص 148، دارالکتب الاسلامیه، چاپ ششم، 1371 ش.


[6] مصطفوی، حسن  ،  «التحقیق فی کلمات القران» ، ج 9، ص 24، ، وزارت ارشاد، 1416ق .


[7] رک : نهج البلاغه ، خطبه 100 , 101


[8] رک : نهج البلاغه ، خطبه 50


[9] رک : نهج البلاغه ، خطبه 100


[10] رک : نهج البلاغه ، خطبه 92 , 229 , 221 , 143


[11]نهج البلاغه دشتی، نامه ی 65


[12]نهج البلاغه دشتی، خطبه 151، « ثم یاتی بعد ذلک طالع الفتنه الرجوف … قد اضطرب معقود الحبل و عمی وجه الامر».


[13] مکارم شیرازی ، ناصر، «پیام امام» ، ج 6، ص 33


هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91



برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه



]]>

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.