پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

پایان نامه حقوق

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

تکه ای از متن پایان نامه :

عقل از چنان جایگاهی برخوردار می باشد که اگر خداوند سبحان نیز بشر را از محرمات نهی نمی نمود، بر عاقل و خردمند لازم بود که به وسیله ی عقل، از ناهنجاریها دوری کند.[1]

به این شکل عقل بشر را به راه و روش درست  هدایت می کند. و از طرفی اگردر خلاف طریقه و روش عقل رفتار گردد، امور باطل و منحرف کننده و شبهه های گمراه کننده، بشر را احاطه می کند و دیگر بشر نمی تواند تکالیف الهی را بشناسد و به اطاعت صحیح از آنها تن دهد.

لذا بشر بهنجار، با دیدن امور، در جهت خیر، از بدی به خوبی می رسد، و همین امر سبب استواری بینش و کنش او می گردد و پیوسته بشر به راستی در اندیشه و درستی در اقدام سیر می کند، و یک بشر حکیم و بهنجار می گردد.[2]

2-6-4-3.  الگوهای صحیح دینی

از آنجایی که تأثیر رفتار، بیشتر از تأثیر گفتار می باشد  و جامعه نیز دارای ارزش ها و قواعدی می باشد که اکثریت افراد را، در تابعیت خودقرار می دهد.در این راستا ممکن می باشد افراد به علت ارتباط و تعاملات و وجود خرده فرهنگها، در گروههای مختلف اجتماعی قرار گیرندو رفتارهای نا مطلوبی را فرا گیرند وبه عنوان هنجار آنها را بپذیرند، لذا برای شناخت رفتارهای مطلوب مراجعه به الگوهای صحیح دینی وپایه گذاری هنجارها و ارزشهای پسندیده لازم می باشد. رفتارهایی مانندکوچک شمردن خود در برابر خدا، کسب وکار پاکیزه، اخلاق نیکو، بخشش در برابر خدا، پرهیز از زیاده گویی، آزار نرساندن به مردم، بدعت در دین خدا نگذاشتن،[3]نمونه ای از ملاکهای پسندیده برای ارزیابی هنجارها به شمار می آید.

الگوهای وارسته ای که می توان هنجارها را مطابق با آنها مورد سنجش قرار داد عبارتند از:

الف)نخبگان و دانشمندان

دانشمندان مکتب فرانکفورت در دهه های اخیر به این نتیجه رسیده اند که همواره و به طور مستمر بایستی ارزشهای جامعه توسط دانشمندان و متفکرین آن مجددا ارزیابی گردد و ارزشها و هنجارهای مربوط به آن، تکامل یابند، تا امکان رشد جامعه ای پویا فراهم آید.[4]

ب)حکومت های دادگستر و رهبران عادل

نمونه ی دیگر از الگوها، حکومتها و رهبران  عادل می باشند که به دلیل متصف شدن به عدالت به عنوان برترین بندگان خدا[5]  وپایدارترین دولتها برشمرده می شوند.[6]

حکومتها ی دادگستر وعادل نه تنها برای افراد، بلکه برای حکومتهای دیگر هم می توانند الگو باشند. پیروی از قوانین وهنجارهای تجربه شده ی آنان، روشی برای تنظیم برنامه ها وترویج هنجارهای  مطلوب می باشد.

ج)پیامبران،  بشر های کامل

 سیره ی پیامبران و انسانهای کامل به عنوان بهترین الگوها در جهت شکل گیری وفرهنگ سازی جامعه به شمار می آید. زیرا که در سیره ی آنها، دوری از هرگونه افراط و تفریط در زمینه های مختلف

[1]غررالحکم آمدی، ج 2، ص 144:« لم ینه الله عن محاربه لوجب ان یجتنبها العاقل؛اگر خداوند سبحان از محرمات نهی نمی نمود، هر آینه بر عاقل و خردمند لازم بود که از آنها دوری کند .»

[2] ر.ک:دلشاد تهرانی ، « کمالات انسانی»، ص 90-89

[3]نهج البلاغه، حکمت 123 «طوبی لمن ذل فی نفسه و طاب کسبه و صلحت سیرته و حسنت خلیفته و انفق الفضل من ماله و امسک الفضل من لسانه و عزل عن الناس شره و وسعته السنه و لم ینسب الی البدعه »

[4] رفیع پور فرامرز، «آناتومی جامعه» ، ص 319

[5]نهج البلاغه، خطبه 164 ، « ان افضل عبادالله عند الله امام عادل هدی و هدی، فاقام سنه معلومه و …؛ به آن که برترین بندگان خدا در پیشگاه او رهبر عادل می باشد که خود هدایت شده و دیگران را هدایت می کند ، سنت شناخته شده را برپا دارد و بدعت ناشناخته را بمیراند … زیرا هر قدر نعمت خدا برکسی افزونتر گردد حق او (به همان نسبت) بیشتر می گردد .»

[6]غررالحکم آمدی، ج 2، ص 94«فی العدل الاقتداء بسنه الله و ثبات الدول»

هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

]]>