نوامبر 28, 2020

پایان نامه کارشناسی ارشد درباره هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

1 min read
<![CDATA[]]>

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه


تکه ای از متن پایان نامه :


نمونه ی دیگر عواملی که سبب بیماریهای تن می گردد مربوط به غذاهای غیر طیب، خوردن و اندازه نگه نداشتن می باشد. لذا به میانه روی در خوراکی ها سفارش شده می باشد.[1]علی علیه السلام کم خوردن را از پارسایی و پرهیزکاری؛ و پرخوری را از اسراف و زیاده روی معرفی می کنند.[2]


در هر صورت غذاهای غیر طیب باعث ناهنجاری وبیماری تن وروح می گردد. و طبق قانون «بقا ماده و انرژی» همواره در چهره ی واقعی اعمال محفظه ی روزگار باقی خواهد ماند ودر قیامت نیز به شکل مناسب، تجسم پیدا خواهد نمود.[3]اگر غذا حلال باشد به شکل غذاهای گوارا،[4] نمایان خواهد گردید و مایه خرسندی و آسایش روحی خواهد گردید. اگر حرام باشد به شکل حمیم و غساق زقوم و آتش تبلور خواهد نمود و مایه ی رنج و عذاب آدمی خواهد گردید. لذا بایستی به نوع غذا وکیفیت آن توجه نمود.


3-1-1-2-2.  برآورده نشدن نیازهای روانی  واختلالات شخصیتی

بشر در جامعه، دارای یک سلسله نیازهای روانی و شخصیتی مخصوص به خود می باشد، که اگر به هر کدام از نیازها به درستی و به موقع پاسخ مثبت داده نشود، از جاده ی اعتدال خارج می گردد.روح، بیمار شده وبه تیرگی             می گراید و اختلالات و ناراحتی های تحمل ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.


امام علی علیه السلام می فرمایند : «کمبود روانی و شخصیت بدترین انواع کمبودهاست.»[5] زیرا بشر از کمبودهای روانی، بیشتر از کمبودهای مادی دچار تیره روزی و بدبختی می گردد.

این مطلب را هم بخوانید :  پایان نامه ارشد:هوشمند سازی یک سیستم تبرید بوسیله سنسور مادون قرمز

پس بایستی در نظر داشت که « تصور هیچ چیز بدون در نظر گرفتن شخصیتش امکان پذیر نیست… وکمال هر شیء ، هم در ظاهر، هم  در معنی، وقتی تحقق می یابد که از شخصیت حسی و معنوی برخوردار باشد. شخصیت حسی افراد انسانی روشن می باشد، اما شخصیت معنوی آنها تابع آثار انسانی و کمالات روحی می باشد و هستی آنان در چهار دیوار شخصیت محسوسشان محصور نمی گردد.»[6]


 لذا امیرالمؤمنین علیه السلام  انسانها را از نظر روانشناسی اجتماعی با در نظر داشتن اینکه هر کدام دارای ویژگی و اختلالات شخصیتی ویژه ای می باشند، به چهار گروه تقسیم می کنند. این چهار گروه عبارتند از:


1- انسانهایی ناتوان و ساکن از نظر روحی‏، كه سكون آنها به دلیل عدم برآورده شدن امکانات لازم می باشد.


ج) نسبتهای ناروا دادن

در جامعه شناسی انحرافات وکجرویها می توان ازنسبتهای ناروا  به انگ وبرچسب زنی تعبیر نمود. القاب وبرچسب زنی یک فرآیند کنش متقابل میان منحرفان و غیر منحرفان می باشد. لقب می تواند بر دو گونه باشد، یکی : «برای تکریم و تشریفات مثل القاب سلاطین و یکی برای سرزنش کردن.  البته نوع سرزنش، به شدت در قرآن  نهی  شده می باشد.»[7]


برچسب خوردن والقاب منفی، تأثیر به سزایی در آینده ی فرد وجامعه دارد، زیرا  چنین شخصی، به این نتیجه می رسد که نمی تواند این برچسب والقاب را از خود بزداید، زیرا جامعه او را از خود دور کرده و کوشش برای پیوستن به جامعه راکار بیهوده ای می داند. از این رو  بر هنجارگریزی این افراد افزوده می گردد.

این مطلب را هم بخوانید :  پایان نامه کارشناسی ارشد واژه های دانشگاهی آکادمیک و نقش آنها در درک مطلب متون دانشگاهی

[1] غررالحکم آمری، ج 1، ص 86 «علیکم بالقصد فی المطاعم فانه ابعد من السرف و اصح للبدن و اعون علی العباده ، بر شما باد به میانه روی در خوراکی ها که این کار از اسراف دورتر و برای تندرستی بهتر و برای انجام عبادات کمک کار بهتری می باشد.»


[2] ، غررالحکم آمدی، ج 1، ص 85.«قله الاکل یمنع کثیرا من اعلال الجسم»


[3] کهف، آیه 49«y(#r߉y`urur$tB(#qè=ÏJtã#ZŽÅÑ%tn3  »


[4] واقعه آیات 14تا24


[5] غررالحکم ، ص 446 «شر الفقر فقر النفس»


[6] موسوی لاری ، سید مجتبی «رسالت اخلاق در تکامل بشر»، ص 101


[7] اکبر خادم الذاکرین «اخلاق اسلامی »، زمستان ، 1371، مدرسه الامام امیرالمومنین(ع)، قم


هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91



برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه



]]>

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.