ژانویه 16, 2021

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته الهیات هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه

1 min read
<![CDATA[]]>

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه


تکه ای از متن پایان نامه :


لذا اصل تغییر فرهنگ ، روند طبیعی و فرآیندی خود را می پیماید و چیزی به نام ثبوت در ذات فرهنگ وجود ندارد. و اگرتغییر ودگرگونی نباشد، فرهنگ از رشد و بالندگی باز می ماند و در مقابلِ فرهنگ های دیگر، از توانایی لازم برخوردار نخواهد بود.


مانند موارد ی که سبب تغییرات  فرهنگی وتغییردر ساختارهای اجتماعی می گردد می توان به  دین، مذهب، تكنولوژی وخرده فرهنگهای درست ونا درست  اشاره نمود.[1]


2-4. دین عامل تغییرات فرهنگی اجتماعی


در مقاطع مختلف تاریخی مشاهده می شودکه توسط انبیاء، دین به حقیقت خود رسیده و تأثیر حقیقی اش را بازیافته می باشد. انبیاء گوهرهای دینی را آشکار کرده و مردم را به حقایق دینی آراسته اند. زدودن جهل و خرافات و آراستن به علم و کتابت، زدودن تفرقه و تجزیه و آراستن به همگرایی و همبستگی، زدودن تبعیض و برتری طلبی و آراستن به مساوات و عدالت خواهی زدودن شرک و نفاق و آراستن به توحید و وفاق، از مهم ترین کارکردهای مثبت ادیان توحیدی در تاریخ می باشد. به باور ماکس وبِر نیز اعتقادات مذهبی، گاهی برای ایجاد دگرگونی اجتماعی نقشی اساسی ایفا می کنند.[2]


در این راستا امام علی علیه السلام تغییرات اجتماعى  و عزت بخشى  را به اسلام نسبت داده  اند ودر ارتباط به تأثیر تحول آفرین دین می فرمایند:


«اسلام با عزتش، دیگر دین‏ها را خوار و باسربلندیش، دیگر ملت‏ها را پست و بی‏مقدار و با ارجمندی‏اش، دشمنان را بی‏اعتبار وبا یارى كردنش، مخالفان خود را واگذارد و با استوارى پایه‏اش، اساس گمراهى را ویران نمود.»[3]


البته هرعاملى در صورتى می‏تواند بر جامعه تأثیر بگذارد كه شرایط مناسب، فراهم باشد. دین به عنوان «عامل تغییر» حركت می‏آفریند، مشروط بر آنكه ایمان و اقدام دینى در جامعه جریان داشته باشد؛ وگرنه دینى كه در كتاب باشد و مورد توجه قرار نگیرد، قطعا تأثیراجتماعى محسوسى نخواهد داشت.


دین اسلام نیز، وقتى محور فكرى مردم قرار گرفت، جامعه را دگرگون ساخت و ذلت و زبونى عرب جاهلى را به عزت و ارجمندى تبدیل كرد.[4]


بر این اساس جریان جامعه پذیری [5]وفرهنگ پذیری[6]  به صورت آگاهانه و نا آگاهانه، با آموزشهای  رسمی وغیر رسمی انجام می شود و از طریق آن، فرد  شخصیت خود را به دست می آورد و به روند زندگی ادامه می دهد.


[1] رك :گیدنز، آنتونی« جامعه شناسی» ص 697-696


[2]ر.ک:بنیاد نهج البلاغه «مسائل جامعه شناسی»، ص 528


[3] نهج البلاغه،خطبه198، «اذل الادیان بعزته و وضع الملل برفعه و اهان اعداءه بكرامته و خذل محادیه بنصره و هدم اركان الضلالة بركنه‏».


[4] نهج البلاغه،خطبه106، « و قدبلغتم من كرامة الله لكم منزلة تكرم بهااماؤكم و توصل بها جیرانكم‏؛«از كرامت پروردگار به جایى رسیدید كه كنیزان شما را حرمت می‏گذارند و همسایگان شما را ارجمند می‏شمارند . این تحول در موقعیتى می باشد كه پس از سال‏ها کوشش پیامبرصلى الله علیه وآله، مردم به اسلام گرویده‏اند و تحت لواى یک آیین و یک رهبر گرد آمده‏اند.»


[5] علی اکبر کمالی ، « مطالعه مفهوم جامعه پذیری » ص 19جامعه پذیری عبارتست از سازش و انطباق رفتار(فرد) با شرایط و پدیده های متنوع جامعه.»


[6] همان ، گاهی افراد عناصر فرهنگی را از فرهنگ های دیگر می پذیرند، این فرآیند را فرهنگ پذیری می گویند؛ همچنین برای گروهی از افراد که به جوامع دیگر مهاجرت می کنند، یا به طور موقتی برای مدتی در جامعه های بیگانه به سر می برند، نیز مصداق پیدا می کند؛ فرهنگ پذیری یک جامعه ممکن می باشد یک سویه یا دو سویه باشد .


هنجارگریزی در رخدادهای فرهنگی واجتماعی از منظر نهج البلاغه91



برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه



]]>

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.