هفته قبل جف بیزوس، مدیرعامل شرکت آمازون، در آخر از ماه نوردی که به وسیله شرکت هوافضای اون در سالای گذشته در خفا روی اون کار کرده بود رونمایی کرد و در ادامه از برنامه خود واسه انتقال آدما به ماه واسه اسکان در اون صحبت کرد.
و در این روند اونم اینکه در مورد ایده جاه طلبانه خود واسه مسکونی کردن فضا صحبت کرد.
این ماه نورد ساخته شده براساس یه نسخه مفهومی که چند دهه قبل به وسیله فیزیکیدانی به نام جرارد اونیل- همون فیزیکدانی که جف بیزوس خود در طول تحصیلش در دانشگاه پرینستون شاگرد اون بود- ارائه شده و به ادعای موسس شرکت هوافضای Blue Origin می تونین نوید بخش ایجاد زیستگاهای انسانی خودکفا و خودمحور باشه که می تونه یه شهر کامل، مناطق کشاورزی و حتی پارکای ملی در فضا باشه.

هر چند اینجور ایده ای واسه آینده نزدیک بسیار دور از دسترس به نظر می رسه اما به گفته جف بیزوس در صورت روبرو شدن با کم شدن شدید منابع روی کره زمین، تغییر راه و روش واسه اقامت در فضا «انتخابی ساده» میشه. این اقامتگاه های فضایی که یادآور فیلم «بین ستاره ای» (Interstellar) هستن، می تونن در فاصله ای نزدیک به زمین ساخته شده که مردم بتونن به طور دائم بین این دو در سفر باشن و به گفته بیزوس می تونن «هر کدوم یکی میلیون یا بیشتر آدم» رو داشته باشن، شهرهایی فضایی که «همیشه ایده آل ترین آب و هوا رو دارن، مثل اون چیزی که ماویا [مردمون فرازمینی فیلم آواتار] در بهترین روزای خود داشتن».

جف بیزوس در جریان این مراسم خصوصی که در ۹ می در واشنگتن دی سی برگزار شد اینجور گفت: «ما باید انتخاب کنیم، سکون و سهمیه بندی رو می خوایم یا جست و خیز و رشد رو؟ انتخاب ساده ایه. میدونیم تنها چیزی که می خوایم اینه که سرتون شلوغ باشه. اگه اون بیرون در منظومه شمسی باشیم می تونیم یه تریلیون آدم رو در منظومه شمسی داشته باشیم که بدین معناست که هزاران موتزارت و هزاران انیشتین داریم. تمدن بسیار فوق العاده ای میشه».

این ایده واسه اولین بار در دهه ۱۹۷۰ به وسیله اونیل مطرح شده که براساس مدل مفهومی اون، جوامع انسانی ساخته شده در فضا هم چرخیده تا یه جور جاذبه مصنوعی براساس نیروی فرار از مرکز ایجاد شه.
بیزوس در ادامه صحبت هاش میگه: «اینا ساختارهای بسیار بزرگی هستن. به طول مایلا و هر کدوم یکی میلیون یا بیشتر آدم رو در خود جای میدن.
بعضی از اونا بسیار تفریح محور هستن، همه اونا لازم نیس که همین جاذبه رو داشته باشن، اونا می تونن این خاصیت تفریحی رو داشته باشن که جاذبه صفر رو طوری نگه دارن که بتونین با بالای خودتون پرواز کنین».

مقاله دیگر :   گالری گردی هفتگی: از «بوسه های دزدانه» تا «ایرانیزاسیون» در تهران

به باور جف بیزوس، این زیستگاهای انسانی می تونن نمونه ای مشابه شهرهای زمینی باشن یا معماری آینده نگرانه اونا از کوچیکترین مفاهیم شروع شه.
هم اینکه در این جوامع انسانی در فضا دیگه نه از باران خبری هست نه از طوفان و نه زلزله. بیزوس در ادامه میگه: «این جوامع قشنگتر هستن، مردم از زندگی در این جاها خوششون میاد. و می تونن نزدیک زمین باشن طوری که بتونین برگردین که خیلی با اهمیته چون مردم می خوان که به زمین برگردن.

اونا نمی خوان که واسه همیشه زمین رو ترک کنن. هم اینکه اونا بین اونا رفت و اومد می کنن». به گفته بیزوس، سفری بین کلونیای فضایی جور واجور خیلی راحت «یه سفر روزانه» میشه. اما قبل از محقق شدن این ایده هنوز راه زیادی هست که باید بپیماییم. به گفته بیزوس: «این کار مدت زمان زیادی زمان میبره، این یه رویای بزرگه. هزینه پذیرش انجام کارای جذاب در فضا در شرایط الان بسیار بالاست».

در حالی که این مراسم با رونمایی از تصاویر مفهومی دقیق اقامتگاه های خودکفای فضایی، با فضاهای سرسبز و خونهای آینده نگرانه در درون دیواره های اون شروع شد اما ستاره صحبتای مشخص شد که فاصله بسیار کمتری با خونه خودمون داره، ماه. روی صحنه، بیزوس از مدلی بزرگ رونمایی کرد که اولین ماه نورد شرکت اون با نام «ماه آبی» (Blue Moon) میشه. جف بیزوس درباره این ماه نورد گفته: «این یه وسیله فوق العاده س و قراره به ماه بره».

براساس صحبتای بیزوس، این ماه نورد در سه سال گذشته در حال طراحی و پیشرفت بوده و قراره که در سال ۲۰۲۴ با تعدادی سرنشین روی ماه فرود بیاد، برنامه ای که با گفته های مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا همخوانی داره.
سفر این ماه نورد به ماه می تونه گامی مهم و سنگ بنای اقامت آدم در ماه و دیگه اهداف فضایی عمیق تره.