«طرف سادیسم داره»

«همه رفتاراش سادیستیکه»

«از اذیت کردن بقیه لذت می‌بره»

«از این که بقیه رو به جون هم بندازه کیف می‌کنه»

شاید شمام دست‌کم یه بار در زندگی خود از عبارت‌های بالا استفاده کرده‌اید. این‌ها همه ویژگی‌های فردیه که سادیسم داره.
سادیسم چیه؟ تو یه جمله می‌توان گفت: «علاقه به آزار دادن بقیه به صورت جسمی، روانی و حتی جنسی؛ به‌گونه‌ای که این آزار دادن موجب لذت و آرامش فرد آزارنده شه.»

سادیسمی هم به فردی می‌می گن که از تحقیر، تمسخر و آزار روحی یا جسمی و جنسی بقیه مخصوصا در حضور بقیه لذت می‌برد و حتی ممکنه بعضی وقتا رفتارای خشن یا جنایتکارانه هم از خود نشون بده.

مطمئنا اینجور فردی در رده «بیماران روانی» دسته‌بندی می‌شه و شدیدا به کمک و درمان نیاز داره.
روانپزشکان بیشتر در کنار دارو فرد رو تشویق می‌کنن تا در گروه‌های خودیاری و خونواده درمانی شرکت کنه.

تحقیقات گذشته محققان در مورد ویژگی‌های شخصیتی آدم‌ها دسته‌ای نو به گروه «آدم‌فرار»ها اضافه کرده که همین «مشکل شخصیتی سادیستیک» است. این اخلاق‌، بخش تاریک و خطرناک وجود آدم رو نشون می‌دهد که به موجب اون فرد از آسیب رسوندن به بقیه واسه منافع شخصی خود لذت می‌برد!

البته مشکل‌هایی مثل غرور، سایکوپات (از دست دادن احساس همدردی) و ماکیاولیانیسم (تمایل به تسلط و سلطه بر بقیه به هر قیمت ممکن) هم از دیگر شخصیت‌های آدم فرار و دیگرآزار هستن که وجودشون واسه بقیه می‌تونن با استرس و نگرانی همراه باشه.

 فرد سادیست چیجوری فکر می‌کنه و به چه دلیل؟

رمان «پنجاه سایه خاکستری» به نوشته «ای. ال. جیمز» که فیلمی هم به همین نام از روی اون ساخته شده، خوب لذت بردن یه فرد سادیسمی از آزار بقیه رو به تصویر کشیده. در این کتاب به صورت به طور کامل بی‌پرده مجموعه‌ای از گرایش‌های رفتاری بی‌دی‌اس‌ام (رفتارای سادیستی (دگرآزاری) و مازوخیستی (آزارخواهی)) تصویرسازی شده.

سادیسم موجود در رمان نامبرده دور محور رابطه جنسی می‌چرخد اما فردی که سادیسم داره ممکنه به هر نحوی بقیه رو آزار دهد تا ارضا شه حتی اگه این کار عاقبتای زیادی واسه اون در محیط خانوادگی، کاری یا اجتماعی بدنبال داشته باشه. دلیلش اینه که هیچ لذتی بالاتر از دیدن ناراحتی و عذاب بقیه واسه اینجور شخصی وجود نداره.

همونجوریکه در بالا هم اشاره کردیم، سادیسم در گروه «صفات تیره شخصیت» آدم طبقه‌بندی می‌شه. به کار گیری واژه «تیره» نشون می‌دهد که افراد با داشتن این صفات دارای ویژگی‌های بدخواهانه هستن.

فرد گرفتار به مشکل شخصیت سادیسم با مخالفت‌های پی‌در‌پی، لجبازی‌های از قصد و آزارنده، خودمحوری و دغل‌کاری و بی‌رحمی زندگی رو واسه دور و بریا خود سخت می‌کنه.

سادیست تلاش می‌کنه با خشونت و حمله روانی به افراد بی‌گناه روح تاریک خود رو ارضاء کنه.

این افراد بیشتر بدون حس همدردی و آدم‌دوستی هستن و وقتی فهمیده باشن که رفتارشون فردی رو شدیدا اذیت می‌کنه، تلاش شیطانی خود رو زیاد کرده و بیشتر از قبل به آزار و اذیت قربونی می‌پردازند.

رفتارای روزمره فرد سادیسمی که هر روز به اعمال تاریک و زننده خود مبادرت می‌ورزد عموما شامل موارد زیره:

  • رازهایی که از اون خواسته شده به بقیه نگه رو از قصد واسه همه بازگو می‌کنه.
  • در محیط کار مبادرت به زیرآب‌زنی می‌کنه و تلاشش رو اونقدر با باهوشی ادامه می‌دهد که به اخراج یا نزول مقام قربونی منتهی شه.
  • از دو به هم‌زنی کردن لذت می‌برد. تلاش می‌کنه رابطه دو دوست یا دو همکار رو با دروغ خراب کنه.
  • به سرقت مالی، فیزیکی و هوشی می‌پردازه.
  • واسه همکار، دوست، همکلاس یا حتی اعضای خونواده خود از قصد حاشیه‌سازی می‌کنه تا وجهه اجتماعی اونو خراب کنه.
  • زورگویی و قلدری می‌کنه
  • با بدگویی تلاش می‌کنه چهره بقیه رو خراب کنه و از این کار لذت می‌برد

لازمه بدونین فرد گرفتار به سادیسم بسیار باهوش و زیرکه، چون واسه انجام اعمال ضدانسانی خود باید از موقعیت اجتماعی خوبی بهره مند باشه تا بتونه طرفدارانی واسه خود دست‌وپا کنه و با این زمینه‌چینی‌ها در آخر به اهداف تاریک خود مبنی بر آزار یک یا چند فرد مشخص بپردازه.

مقاله دیگر :   گالری گردی هفتگی: از «بوسه های دزدانه» تا «ایرانیزاسیون» در تهران

سادیست هیچوقت از ضربه زدن به بقیه پشیمون و پشیمون نمی‌شه و لذت این کار باعث می‌شه تا همیشه اونو تکرار کنه.
البته بعضی وقتا پیش میاد که خود فرد به آسیب‌رسان بودن رفتار خود واقف نیس و بدون اینکه فهمیده باشه همیشه در حال اذیت کردن دیگرونه.

جواب به سوالات زیر نشون می‌دهد شما سادیسم دارین یا خیر؟

روانشناسان و محققان یه پرسشنامه دقیق ۹ سؤالی جفت و جور کرده‌ان که براساس اون می‌توان به طور دقیق گفت که یه فرد سادیسم داره یا نه:

۱- از سر به سر گذاشتن مردم طوری که اونا بدونن من اونا رو تحتِ کنترل داردم، لذت می‌برم.

۲- از اذیت کردن اطرافیانم خسته نمی‌شوم.

۳- اگه توانایی و اختیارش رو داشته باشم، به مردم آسیب می‌زنم.

۴-وقتی کسی رو مسخره می‌کنم، از دیدن ناراحت شدنش، خوشحال می‌شوم.

۵- بی‌رحمی کردن به بقیه، هیجان‌انگیزه.

۶- از تمسخر مردم در جلوی دوستانشون، خشنود می‌شوم.

۷- تماشای دعوا مردم، تحریکم می‌کنه.

۸- در مورد اذیت کردن کسایی که آزارم داده‌ان، فکر می‌کنم.

۹- هیچ وقت از روی عمد به کسی آزار نمی‌رسانم، حتی اگه از اون شخص خوشم نیاد.

با فرد سادیستیک چیجوری باید رفتار کرد؟

فرد سادیستیک طوری رفتار می‌کنه که شما به رفتار و عکس العمل خودتون شک کنین و این سوال براتون پیش بیاد که نباید عصبانی می‌شدم؟!

فردی که به «صفات تیره شخصیت» مبتلاست چون از عمد و با انگیزه لذت بردن رفتار زننده خود رو انجام می‌دهد، باید مطمئن باشین که اون این رفتارها رو تا وقتی ادامه می‌دهد که شما دیگه با اون مقابله نکنین و بذارین هر کاری دلش می‌خواهد بکنه.

اما روانشناسان پیشنهاد می‌کنن با بازی این افراد مریض بُر نخورین و نذارین شما رو قربونی خودشون بدونن. واسه این منظور بهتره کارای زیر رو انجام بدین:

  1. به احساسات خود توجه کنین: فردی که دارای  «صفات تیره شخصیت» است در ایجاد احساس شوک، شرمساری، شک کردن به خود و خودسرزنشی مهارت خاصی داره.
    اگه با یه سادیسمی در رابطه هستین باید تلاش کنین بیشتر از بقیه روی احساسات خود کنترل داشته باشین تا وارد بازی شیطانی اون نشید.
  2. به بهتر شدن مریضی فرد گرفتار به سادیسم امیدوار نباشه: اگه تصور می‌کنین که با بعضی کارا و ترفندها می‌توان این مریض رو به مشکلات رفتاری‌اش آگاه کرد و مانع از ادامه‌ی رفتاراش شد، سخت از مرحله پرتین. این امید واهی بیشتر از قبل شما رو در برابر فرد سادیست ضعیف می‌کنه. پس بهتره دست از این فکرها وردارین.
  3. تست کنین و ببینین شما هدف اصلی اون واسه آزار دادن هستین؟ فرد دیگرآزار و سادیستیک خوب می‌تونه تشخیص بده که قربونی در برابر رفتارای آزاردهنده‌اش مقاومت می‌کنه یا خیر؛ مثلا اگه رفتار این فرد رو ندیده می‌گیرید، تحمل می‌کنین یا به اونا اهمیت نمی‌بدین. در این حالت همه تلاشش رو می‌کنه تا در آخر اذیتتون کنه.
    پس دفعه بعدی که با همکار یا دوست سادیسمی خود طرف شدید به این فکر کنین که تا کی قراره رفتارش رو تحمل کنین؟ وقتی امتیازات و مشکلات رابطه داشتن با یه فرد سادیسمی رو واسه خود بنویسین متوجه میشین که هیچ لزومی نداره این رابطه ادامه پیدا کنه چون سرتاسر ضرر و ناراحتیه.
  4. بدنبال روش‌هایی واسه دوری کردن از فرد سادیستیک باشین: ببینین با وضع چه نوع محدودیت‌هایی می‌تونید یه فرد مریض و آزارنده رو از زندگی خود دور کنین! اگه فرد مبتلابه سادیسم همکار شماس و مجبور به تحمل اون و رفتاراش هستین، تا حد ممکن از ایجاد رابطه با اون ، حرف زدن یا ظاهر شدن در مقابلش دوری کنین تا از ترکش‌های نیمه تاریک وجودش در امان بمونین. این رو یادتون باشه که این فرد حتما راهی واسه نابود کردن این محدودیت‌ها پیدا می کنه اما پیشنهاد می‌کنیم بدون معطلی خود رو از اون دور نگه دارین و هر بار نزدیک شد، با ترفندی جدید از چنگالش فرار کنین.