شک و تردیدهای بی پایه می تونه زندگی رو به کام ما تلخ کنه.
اما بعضی وقتا نشونه های به ظاهر بی خطری در بدن ما ظاهر می شه که واقعا نشون دهنده مریضی خاصی هستن و بی توجهی به اونا مشکلات جدی ای واسه ما بوجود میاره. پس باخبر شدن از این نشونه ها اهمیت زیادی داره تا متوجه مشکل خود شیم و به موقع به دکتر مراجعه کنیم.
در ادامه به تغییرات بدنی مهمی می پردازیم که واقعا نشونه های مریضی هستن و هیچوقت نباید از اونا غافل شد.

۱- خشکی یا ترک خوردن لبا

پوسته پوسته شدن و خشکی پوست یکی از نشونه های رو آلرژیه. در اینصورت، به لوازم آرایشی، خمیر دندون و دیگه اجناس بهداشتی دهانی، غذاها و داروهایی که استفاده می کنین بیشتر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. ترک خوردن گوشه های دهن نشونه کمبود ویتامینای بی، آ و ایه. هم اینکه اگه چشما و دهن تون خشک هستن و مشکلات گوارشی دارین، بهتره به دکتر مراجعه کنین چون ترکیب این نشونه ها از علائم مریضی خود ایمنی ای به نام سندروم شوگرنه.

۲- ریزش ابرو

پر پشتی ابروها یکی از نشونه های روشن سلامتیه. ریزش بعضی وقتا ابروها به طور کامل طبیعیه اما اگه ریزش ابروهایتان شدیده، نقاطی از ابروها به طور کامل خالی شده یا ابروهایتان به طور کامل ریختن، فوراً به دکتر مراجعه کنین. این مسأله می تونه مربوط به کم کاری یا پرکاری غده تیروئید باشه.

۳- ضعیف شدن ناخنا

هممون میدونیم ناخنای سالم چه ظاهری دارن. هر گونه تغییری در رنگ یا ساختار ناخنا یه نشونه اخطار دهنده س. ناخنای نازک و رنگ پریده می تونن از نشونه های کم خونی و کمبود آهن در بدن باشه، در حالی که زرد شدن ناخنا می تونه نشون دهنده مشکلات کبدی و سیستم معده ای روده ای بدن یا یه عفونت قارچی باشه. ظاهر شدن نقاط و خطوط سفید رنگ روی ناخنا هم نشون دهنده کمبود زینک، مس و یده. کمبود ویتامین، کلسیم، آهن و بتاکاروتین در بدن هم باعث شکنندگی شدید ناخنا می شه.

۴- رنگ پریدگی لبا و دور اونا

اگه حاشیه قرمز رنگ لب پایین ملتهب و برآمدگی کوچیکی روی اون ظاهر شه، شاید حساسیت زیادی به پرتوهای فرابنفش خورشید دارین. واسه حل این مشکل، با به کار گیری کرم ضد آفتاب، خود رو کمتر در برابر نور خورشید بذارین. اگه وسط لب هاتون همین شرایط رو داره، مشکل از مشکل دستگاه عصبی خودکار بدن تونه. مصرف داروهای آروم بخش و به کار گیری پمادهای ضد التهاب به رفع این مشکل کمک می کنه.
التهاب و قرمزی شدید تموم قسمتای لب نشون دهنده یه عکس العمل آلرژیکه. در اینصورت، به لوازم آرایشی و خمیر دندانی که استفاده می کنین بیشتر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین و به دکتر مراجعه کنین.

۵- سرخی چهره

به استثنای تغییرات فیزیولوژیک طبیعی به وجود اومده به وسیله تغییر دما، ماساژ یا مصرف الکل، سه دلیل کلی واسه سرخ شدن صورت هست.
در زنان بیشتر از ۴۰ سال، این مسأله به دلیل کاهش سطح هورمونا اتفاق می افته که نشونه شروع یائسگیه. سرخی چهره هم اینکه می تونه نشونه وجود عفونتی در بدن باشه که باعث بروز مریضی انگلی ای به نام دمودیکوزیس می شه.
سرخی کم صورت به همراه سرگیجه می تونه نشون دهنده نوسانات فشار خون باشه که با مصرف دارو قابل کنترله.

۶- خشکی پاشنه پا

خشکی پوست پاها به دلیل کمبود ویتامینای آ و ای اتفاق میفته. این مسأله هم اینکه می تونه در اثر یه عفونت قارچی باشه که روی وضعیت کلی لایه خارجی پوست اثر میذاره.
این عفونت معمولا با ترک خوردگی و زرد شدن ناخنا همراه س. اگه خشکی و سختی ناخن هاتون با مراقبت مناسب و مصرف ویتامین برطرف نشد، این مسأله ممکنه نشون دهنده مشکل در غدد درون ریز بدن تون باشه.

مقاله دیگر :   ۱۳ راهکار ساده که سبب کاهش مصرف مواد قندی در رژیم های غذایی می گردند

 

۷- خشکی دستا و پوست بدن

 

خشکی پوست در فصل سرما طبیعیه و به کار گیری کرمای مرطوب کننده، نوشیدن آب و مصرف ویتامین کمک زیادی به حل این مسأله می کنه.
اما اگه این کارا کمکی به حل مشکل تون نکرد، بهتره به دکتر مراجعه کنین چون خشکی پوست یکی از نشونه های عادی دیابت و کم کاری تیروئیده. اگه پوست تون نه فقط زبر و پوسته پوسته، بلکه سفت و پر از ترک هم شده، شاید مشکل شما درماتیته که در اثر عکس العمل طبیعی پوست به مواد شیمیایی به وجود میاد.

۸- دفرمه شدن پاها

خم شدن پاها به سمت داخل و تغییر فرم اونا (قوسای طولی و عرضی کف پا) معمولا نشونه صاف شدن کف پا هستش.
صافی عرض کف پا که با تغییرات دیگری در فرم پا همراه می شه، معمولا عادی تر از صافی طول پا هستش و زنان در برابر این مشکل آسیب پذیرتر هستن. دلیل این مسأله پوشیدن کفشای پاشنه بلنده چون در این حالت فشار وارده به پاها به طور مساوی تقسیم نمی شه.
واقعا بیشترین فشار به قوس عرضی پاها وارد می شه و وقتی این قوس نمی تونه اینجور فشاری رو تحمل کنه، در پاهاتون احساس درد و کشیدگی می کنین و از اینجا هستش که پاها شروع به دفرمه شدن می کنن.

 

۹- لکه های سفید روی دندانا

 

فلوئوروزیس دندانی یه مریضی مزمنه که قبل یا بعد از زمان دندون درآوردن به وجود میاد (به دلیل مصرف زیاد آب یا کالاهایی که ترکیبات فلورین زیادی دارن). فلوئوروزیس پنج نوع داره، مشکوک، بسیار ناچیز، ناچیز، متوسط و شدید. سه نوع اول معمولا به شکل لکه هایی روی دندانا (مانند عکس بالا) بروز می کنن، در حالی که دو نوع آخر باعث پوسیدگی بافت دندانا و افتادن اونا می شه.

۱۰- ریزش مو

 

 

هر فردی به صورت میانگین روزانه حدود صد تار مو از دست میده چون فولیکولای مو به مرحله ای از رشد می رسن که بین دو تا هشت سال زمان میبره. وقتی مرحله رشد تموم میشه، تار مو می ریزه و بعد از دو ماه استراحت، تار موی جدیدی به جای اون رشد می کنه.
این به معنی اون هستش که در آن واحد هشتاد تا نود درصد از موهای یه فرد در حال رشده، در حالی که بقیه موها در حال ریزش یا در مرحله استراحت هستن. با این حال، اگه فهمیدین که ریزش موهاتون شدیده، بهتره به دکتر مراجعه کنین چون این مسأله می تونه نشونه بیماریای زیادی باشه، از جمله عفونتای پوستی، مشکلات تیروئید، بیماریای خود ایمنی و چیزای دیگه ای به جز اینا.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هر کدوم از این نشونه ها به طور جداگونه دلیلی بر نگرانی یا وجود یه مشکل جدی نیس.
وضعیت سلامتی خود رو به دور از جوزدگی و با در نظر گرفتن نشونه های موجود بررسی کنین و به تغییرات جدیدی که در ظاهر و سلامتی تون به وجود میاد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. مهم ترین نکته اینه که از مراجعه به دکتر طفره نرید چون اون تنها کسیه که می تونه جواب دقیقی به سؤالات تون بده و درمان مناسبی رو واسه شما تجویز کنه.