رابطه‌های عاشقانه و زناشویی همیشه با فراز و فرود همراه هستن و این یه امر به طور کامل عادیه. هیچ زوجی همیشه خوشحال نیستن و بعضی وقتا پیش میاد که حتی سر مسایل ساده و بی‌ارزش هم با همدیگه بحث و دعوا می‌کنن.

با اینکه این دست مسایل در رابطه‌های عاطفی بعضی وقتا غیر قابل کنترل هستن، اما می‌تونید با انجام بعضی کارا از شدید شدن شرایط منفی و ادامه‌دار شدن ناراحتی‌ها پیشگیری کنین. به‌طور مثال، بعد از دعوا یا دعوا بیشتر دوست نداریم با طرف مقابلمون حرف بزنیم. اما اگه حتی ناراحت هستین و شریک عاطفی‌تون به بهونه‌ای سر صحبت رو باز می‌کنه تا مثلا سنگینی فضای ایجاد شده رو نابود کنه، پیشنهاد می‌کنیم اصلا قیافه نگیرید! در اینجور شرایطی منطقی رفتار کنین و اگه سوالی از شما پرسیده می‌شه، جواب بدین.

بد نیس بدونین، دعوا کردن زن و مرد با هم نشونه اینه که میخوان رابطه خود رو درست کنن. اونا هنوز به بهتر شدن امید دارن و در نتیجه بحث می کنن تا به یه راه حل مناسب دست پیدا کنن. نباید این بحثا موجب ناامیدی شما از شریک عاطفی‌تون بشه.

در همین زمینه، در ادامه بعضی از اصول و روشی که دلیل پایداری بیشتر عشق و رابطه عاطفی می‌شن رو براتون نوشته‌ایم تا با رعایت اونا، زندگی خوشحال تر و آروم‌تری واسه خود و عشقتون رقم بزنین.

واسه باخبر شدن از این موارد تا انتهای مطلب با ما همراه باشین.

به شریک عاطفی خود نگید: «تو منو درک نمی‌کنی»

حرف‌هایی که موقع دعوا مطرح می‌شن رو از ذهن خود پاک کنین

همه آدم‌ها خطا می‌کنن. همه ممکنه موقع عصبانیت حرف‌هایی به زبون بیارن که شاید واقعا هیچ‌اعتقادی به اونا نداشته باشن. پیشنهاد ما اینه که جملات یا واژه هایی که هنگام دعوا از دهن شریک عاطفی خود می شنوین رو ندیده بگیرین. به اونا اهمیت ندین و بذارین همون جا وسط دعوا خاک شن. بار سنگین اونا رو به دوش نکشید.

به کار گیری جملات ناامیدکننده و پر از حس‌های منفی تو یه دعوا بسیار عادیه. درسته که باید تلاش کنیم روی رفتار و زبون خود کنترل بیشتری داشته باشیم. اما اگه بنا به هر دلیلی، این‌طور نشد، تلاش نکنین با یادآوری جملات ناراحت‌کننده طرف مقابل که وسط دعوا مطرح شده‌ان، عشق و علاقه خود رو خدشه‌دار کنین.

هر زمان حرفای ناراحت کننده اون به ذهنتون رسید، یه نفس عمیق بکشین، کمی راه برید و آب بخورین.

بحث رو دوباره باز نکنین

بله، بیشتر مردم دوست دارن همه حرص و ناراحتی خود رو وسط دعوا به زبون بیارن. اگه می‌تونید زبونتون رو کنترل کنین تا بدون تخریب شخصیت طرف مقابل، خواسته‌هاتون رو مطرح کنین، این کار رو انجام بدین. اما اگه قراره حرف‌ها با طعنه و طعنه و بی‌احترامی همراه باشه، نفس عمیق بکشین. سرتون رو به کار دیگری گرم کنین و تلاش کنین صحبت نکنین.

تلاش نکنین پس از به آخر رسیدن دعوا، به طور غیرمستقیم و با نیش و طعنه موضوع دعوا رو با یاد اون بیارین.

از همه مهم تر اینه که چند روز بعد از دعوا، دوباره پرونده اونو باز نکنین. این کار نتیجه‌ای جز تکرار احساسات منفی و ناراحتی نداره و شک نکنین که دردی از شما دعوا نمیشه. اگه مقصر شمائید، اینقدر بزرگ‌منش باشین که بتونین از طرف مقابل معذرت خواهی کنین و قول بدین که دیگه هیچوقت اینجور رفتاری دارین.

تلاش نکنین با یادآوری جملات ناراحت‌کننده طرف مقابل که وسط دعوا مطرح شده‌ان، عشق و علاقه خود رو خدشه‌دار کنین.

با هم سرد رفتار نکنین

پس از بحث و دعوا دو طرف حوصله حرف زدن با هم رو ندارن. اما اگه پس از گذشت زمان، وقتی که هر دو آروم تر بودین و همسرتون پیش شما اومد و به هر بهونه ای می‌خواست با شما حرف بزنه، از جواب دادن به اون دوری نکنین. بدترین کار ممکن در این شرایط اینه که سکوت اختیار کنین و به اصطلاح قیافه بگیرین.

عوضش می‌تونید به همسر خودتون بگید: «من هنوز ناراحت هستم و نتواسته ام مثل تو به این زودی همه چیز رو از یاد ببرم. به من چند ساعتی فرصت بده تا بتونم آروم شوم. بعد در مورد اون با هم حرف میزنیم.»

این رو یادتون باشه که با جواب ندادن به طرف مقابل، این حس رو به اون می دید که در حال تنبیه کردن اون هستین و این باعث می شه تا اون نتونه حرف هاش رو راحت با شما در میان بزاره. تکرار این مسایل، فاصله بزرگی میان زن و شوهر ایجاد می‌کنه که شاید خسارتای جبران ناپذیری هم به دنبال داشته باشه.

مقاله دیگر :   لحظه های شور انگیز یک نقاش
دنبال دلیل دعوا نباشین

بهتره انرژی خود رو واسه پیدا کردن راه حل صرف کنین. نه واسه فکر کردن به اینکه چی باعث شروع بحث شد.
فرق میان یه دعوا خوب و دعوای بد اینه که بتونین واسه مشکل خود راه حل مناسب پیدا کنین.

فرق میان یه دعوا خوب و دعوای بد اینه که بتونین واسه مشکل خود راه حل مناسب پیدا کنین.

 

اشتباهات خود رو تکرار نکنین

 

گفتن خشک و خالی «ببخشین» دردی رو دوا نمی کنه.

باید تلاش کنین پس از اینکه شرایط بهتر شد، پیش اون برید و معذرت خواهی کنین و سوتفاهم پیش اومده رو براش توضیح بدین. یا دلیل رفتار خود رو توضیح بدین.

معذرت خواهی کردن بدون پشیمونی واقعی و بدون توضیح خیلی قبول کردنی نیس.
باید تلاش کنین اشتباه خود رو تکرار نکنین و این اطمینان رو هم به طرف مقابل بدین.

اگه شما ناراحت، عصبانی یا دلخور هستین یا خبرهای ناراحت کننده شنیدین، باید این موضوع رو با همسرتون در میان بذارین. این موضوع به آروم موندن جو، کمک زیادی می کنه.
هم اینکه باید بدونین کم خوابی موجب حساسیت بیشتر اعصاب می شه.
پس، زوجایی که کم می خوابن و استراحت کامل ندارن، بیشتر در برابر مشاجرهای دائمی قرار دارن.

به شریک عاطفی خود نگید: «فکر می‌کنم خوشحال نیستی!»

بعضی افراد عادت دارن در برابر فراز و فرودهای احساسی طرف مقابل خود خیلی سریع عکس العمل نشون بدن. بعضی وقتا تصور می‌کنن اگه بگن: «من می‌دانم که تو خیلی خوشحال نیستی!»، اهمیت و توجه خود رو به طرف مقابل نشون داده‌ان.

اگه شما این‌طور هستین، همین الان از این عادت دست وردارین. اینجور جملاتی بار منفی بسیار با خود همراه دارن. وقتی می‌دونین همسر یا عشق شما در شرایط بحرانی (کار یا زندگی) قرار داره، با گفتن اینجور جملاتی نه فقط اونو خوشحال نمی کنین بلکه این حس رو به اون می‌بدین که ناراحتی اون شما رو اذیت می‌کنه.

طرف مقابل ممکنه تصور کنه شما با بیان این جمله مثلا می‌خواهید بگید که بسیار خوشحال و راحت هستین و این اونه که از سختی زندگی در عذابه و انگار با تحمل این شرایط دارین از خودگذشتگی می‌کنین! اگه اصلا اینطوری نیس.

وقتی که احساس می کنین رابطه‌تون مثل ماه های اول نیس به جای اینکه از جملات منفی استفاده کنین. با همدیگه در این رابطه حرف بزنین و واسه بهبود شرایط و برگردوندن اشتیاقات اولیه، با هم راه حل پیدا کنین.

به شریک عاطفی خود نگید: «رابطه ما مثل قبل نیس»

اینجور جملاتی مثل سم هستن. وقتی عبارت‌هایی مشابه اینکه ما مثل قبل خوشحال نیستیم، مثل قبل بیرون نمیریم، مثل قبل کنار هم نیستیم رو به زبون می‌بیارین، طرف مقابل با خود فکر می‌کنه: مشکلی در رابطه ما هست؟ شاید اون کمبودی احساس کرده که اینجور سوالی رو می پرسد یا ….

وقتی که احساس می کنین رابطه‌تون مثل ماه های اول نیس به جای اینکه از جملات منفی استفاده کنین. با همدیگه در این رابطه حرف بزنین و واسه بهبود شرایط و برگردوندن اشتیاقات اولیه، با هم راه حل پیدا کنین. واسه کارا و مسایل شخصی خود اولویت بذارین و برنامه ریزی کنین.

به شریک عاطفی خود نگید: «تو منو درک نمی‌کنی»

این جمله بسیار ناراحت کننده س و موجب سردی رابطه می شه.
با این جمله طرف مقابل تصور می کنه همه تلاشایی که در طول چند سال انجام داده، الکی بوده.
لطفا در بیان اینجور جمله هایی خساست به خرج بدین و نذارین خیلی راحت از دهنتون خارج شن. بعضی از حرفا واسه شما ساده هستن، اما زخم بزرگی در دل طرف مقابل ایجاد می کنن.